Preskočiť na hlavný obsah

Lýdia-Obchodníčka s purpurom - Josef F. Spiegel

Názov : Lýdia - Obchodníčka s purpurom
 Originál. názov : Lydia - Purpurhandlerin in Philippi
 Autor : Josef F. Spiegel
 Preklad: Magdaléna Rusiňáková
 Vydavateľstvo: Lúč
  Rok vydania : 2012
  Počet strán : 240
  Väzba: brožovaná
  Žáner: kresťanstvo

ascinujúci román o obchodníčke s purpurom si určite nájde obľubu u mnohých čitateľov a čitateliek. Autor bol očarený touto ženou – prvou kresťankou v Európe, ktorá sa dala pokrstiť Pavlom. Pri čítaní knihy každému čoraz živšie vystupuje pred oči domáca cirkev novoobrátenej predavačky purpuru. Lýdiin dom sa stal strediskom prvotnej cirkvi. Stala sa zanietenou kresťankou, vynikajúcou hostiteľkou, ženou, ktorá vďaka svojmu veľkému srdcu prijímala rovnako apoštolov, ako aj prvých kresťanov, či už vznešeného pôvodu alebo otrokov. Autor majstrovsky zachytáva atmosféru stretnutí týchto prvých kresťanských spoločenstiev. Ak vám pri čítaní životopisu vystúpi pred oči úspešný model „domácej cirkvi“, potom sa autorova námaha vyplatila. Ako sám napísal: Nech je kniha obohatením naratívnej teológie!


Lýdia sa narodila v bohatej rodine. Po smrti jej otca vo vojne, bola predaná do otroctva. Rodina, ktorá si ju kúpila, jej dala na ženu veľké vzdelanie. Avšak po tom, čo sa do nej zaľúbil ich syn predali ju preč, nechceli totiž zažiť potupu. Novému pánovi ako otrokyňa musela porodiť 4 deti. Mala dve dcéry a dvoch synov. Pracovala ako obchodníčka s purpurom. Predávala len to najlepšie a vo svojej klientele nachádzala len zámožných ľudí. Raz pri oslave gréckych bohov dostala "božiu choropu" (bola epileptička). Po tomto sa svojmu mužovi zhnusila a tak ju poslal na liečenie. Pri liečení sa snaží nájsť to v čo verí. Nevie, čo to je. Tých všetkých gréckych bohov berie ako smiešne figúrky. Po liečení umrie otec jeho detí a ona musí odísť do Filíp. Tam spoznáva nové náboženstvá a sv. Pavla.

Knihu som si chcela veľmi kúpiť, zapáčila sa mi obálka aj o čom kniha je. Takéto dejine kde je Grécko a také prostredie sa mi páčia. Musím povedať, že to bolo zaujímavé čítanie. Bolo tam veľa nových slov (hlavne odborných) čo som nepoznala. Plusom knihy bol aj menný a vecný register. Tie mená, čo sa v nej nachádzali, boli samozrejme nezvyčajné, no počas knihy som si na ne zvykla a brala úplne pohode.
(Taká menšia úkažka- Erastus, Charis, Minerva, Chrysis.)

Tam sa tie postavy ani nedá mať nerád, nejde tam o nejaké bojovanie dobra proti zlu. Ide skôr o ten život Lývie, jej presvedčenie, ktoré nájde po dlhom čase. Nakonci nájde to svoje šťastie, aj keď vie, že môžu nastať problémy. Už svojich otrokov ani nebude brať ako otrokov ale normálnych ľudí. To v tom čase bolo nepredstaviteľné. Nájde nových priateľov. Ani mi nechýbalo, že autor trocha zanedbáva ostatné postavy, keď bolo treba vtiahol ich do deja a potom dal do úzadia. Hlavná bola len Lýdia, okolo ktorej sa všetko dialo.

To postredie kde sa dej odohráva sa mi veľmi páčilo. Úplne ma to do knihy vtiahlo. Koniec knihy sa mi síce nezdal už taký dobrý ako trištvrina, no ajtak som rada , že ju mám doma a prečítala som ju.
Trošku som sa aj na autora hnevala, keď to prestávalo byť také dobré.
Knihu však hodnotím veľmi dobre, bolo to rýchle čítanie, oddychové, zaujímavé a získala som z toho aj nejaké vedomosti.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Milé listy pre ženy / Listy od tvojho Kráľa, Milovanej Princeznej

Keď mi táto drobná knižka prišla, chcela som si každý deň prečítať po jednom liste. Čo myslíte, ako to dopadlo? Za dva večery som ju mala celú zhltnutú. Okrem krásneho spracovania, ktoré sa ponúka čitateľovi, Sheri Shepher zapísala stránky, ktoré by sa páčili každej žene. Veď kto by sa nechcel cítiť ako princezná? Ale má to svoje ALE. 

Táto krásna mnohofarebná knižka otvorí oči ženám - pomôže im vidieť sa tak, ako ich vidí Boh. Mnohé dokonca ani nevedia, že sú dcérami Kráľa, že boli a sú vybrané aby boli jeho Princeznami. Niekde medzi detstvom a dospelosťou vyjednávajú so svojimi rozprávkovými snami, kde bývajú dotlačené do zmeny svojej identity - zmenu, ktorá bola navrhnutá vlastnými neistotami a pochybnými zlátaninami z médií. No tieto nežné, zamilované listy napísané z pohľadu samého Boha dokazujú, že každá žena je nádherná práve taká, aká je. Každá žena, ktorá kráča s dôverou za Božími zámermi, môže pomôcť a požehnať iných - dokonca aj budúce generácie. Je ťažké pozrieť sa na svoj…

Fitness tekvicový koláč

Ingrediencie  Cesto 1 šálka ovsených vločiek 2 lyžičky hnedého cukru pol šálky kokosu olivový olej
Plnka  pol kila maslovej tekvice pol šálky mandľového mlieka 3 lyžice medu 3 bielka 2 lyžičky škorice
Postup 1. Nakrájame tekvicu na malé kúsky a dáme variť do hrnca.  2. Medzitým ako sa varí tekvica si pripravíme základ.  Zmiešame dokopy ovsené vločky, kokos, trocha hnedého cukru a pár kvapiek oleja. Túto zmes natlačíme do formy na pečenie a dáme piecť na 10 minút na 200 stupňov. Pekáč si môžete vystlať papierom, ja som to však nerobila, pretože sa mi to vôbec neprilepovalo.  3. Na plnku požijeme už uvarenú tekvicu, ktorú rozmixujem najemno spolu s medom, škoricou, mandľovým mliekom ( ak nemáte mandľové, použite klasické ) a bielkami.  Rozmixovanú zmes vlejeme do pripravenej formy na pečenie.  4. Najprv dáme piecť na 20 minút po 210 stupňov a potom dopečieme na 170 stupňoch 30 minút.  Prajem dobrú chuť

Po veľmi dlhom čase... nákup kníh cez internet

Nepamätám si, kedy naposledy som si objednávala knihy..a to naozaj. Je to už veľmi dávno, lebo väčšinou som čítala z knižnice, alebo už z tých kníh, ktoré som mala doma a kupovala som len v kamenných kníhkupectvách. A aj tie nákupy sa niesli v duchu jedna maximálne dve knihy a dosť.

Teraz som bola donútená školou si niečo objednať, keďže sme si už vyberali témy bakalárskych prác. Ja som si zvolila literatúru ( logicky že... ) a téma sa viaže na autorku Margitu Kánikovú. Problém je však to, že jej knihy sa zháňajú už ťažšie. V kamenných kníhkupectvách ju vôbec nemali a na internete zväčša len 1. Jediný internetový obchod, ktorý mal AŽ dve jej knihy boli megaknihy.sk. Takže zo všetkej jej prózy som zohnala aspoň dve a zvyšné si budem môcť ísť zobrať do trnavskej knižnice. 

Kniha, ktorá sa ešte dá zohnať je V znamení púpavy, ktorú som naozaj videla vo viacerých internetových obchodoch. O piatej u Thalmeira je síce pokračovaním inej knihy, no aspoň niečo nech mám...Vždy je lepšie pracovať s…