Preskočiť na hlavný obsah

Hobit




Názov : Hobit
Originál. názov : The Hobbit
Autor : J. R. R. Tolkien
Preklad: Otakar Kořínek
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania : 2007
Počet strán : 228
Väzba: pevná
Žáner: Fantasy a Sci-fi

Hobit je kniha dejovo spojená s trilógiou Pán Prsteňov. Autor, povzbudený čitateľským úspechom, ktorý nasledoval po vydaní Hobita (prvý raz vyšiel v roku 1937), sa rozhodol pokračovať v príbehoch Stredozeme a rozšíriť ich; tak sa zrodil trojdielny román Pán Prsteňov a Silmarillion. Žriedlom spisovateľovej inšpirácie boli grécka, rímska, keltská a anglosaská mytológia, artušovské, karolínske a germánske legendy. V jeho diele sa prejavilo všetko, čím bol: tvorivým spisovateľom, filológom, historikom, etnografom, znalcom mýtov, geografom, filozofom, umelcom a oddaným kresťanom. Tolkienovo rozprávačské majstrovstvo spočíva vo vytvorení vlastnej, originálnej mytológie.

Hobit Bilbo Bublík má pohodlný život, nie je ctižiadostivý a len zriedka cestuje ďalej ako na druhý koniec Vreckán. Raz sa však pred jeho dverami objaví čarodejník Gandalf s trinástimi trpaslíkmi a zoberú ho na cestu „tam a zase späť“. Chcú získať poklad veľkolepého Smauga, veľkého a veľmi
nebezpečného draka...


Hobita máme doma už dosť dlho, pretože som ho ešte dávnejšie kupovala mame na Vianoce. Mňa nikdy nelákalo jeho prečítanie. Teraz sa ospravedlňujem všetkých nadšencom Pána Prsteňov ( takže aj mojej mame, bratovi, priateľovi a asi veľkému počtu osôb), ale mne sa ten film vôbec nepáčil. Asi to vyznelo čudne, keďže je to akčné a všetky možné príšerky sa tam vyskytujú. Ešte aj po herecej, hudobnej a efektovej stránke je to jeden z najlepšie hodnotených filmov. No mňa nechytil za srdce. To bol aj dôvod prečo som sa nenáhlila za Hobitom. Je pravdou, že som Pána Prsteňov videla dávno a možno teraz by som si vytvorila o tom iný názor.  

A teraz už k hobitom a na preskúmanie celého Temnohvozdu, prechod cez Škratiu bránu, na návšteve u Grizla až k dráčikovi do Smaugovej pustiny.
Čarodejné miesto plné čarov a kúziel, podivných tvorov, dobra a zla sa Tolkienovi naozaj podarilo vytvoriť.
Prekvapilo ma však, aké správanie pripojil k svojim postavám. Gandalf bol pre mňa len jeden namyslený dedko, ktorý sa objavil raz za čas aj to zo seba musel robiť velikánskeho hrdinu. Trpaslíci neboli o nič lepší. Keby ich Bilbo neťahal zo všetkých šlamastík, boli by dávno mŕtvy. A Bilbo...
Na začiatku som ho nemala rada. Prišiel mi ako veľký strachopud a nevedel si povedať svoje. To mu našťastie nezostalo do konca knihy. Objavila sa u neho chytrosť a múdrosť, tiež priateľský duch, keď namiesto toho, aby utiekol, zostal pri trpaslíkoch a pomáhal im.
Občas síce vyzeral ako trkvas, no to mi už nevadilo.



Dej mi prišiel ako rozprávka.. Vážne. Nič akčné sa tam nedialo. Dobrodružstvo v divočine, no mne sa nestalo, že by som odložila knihu a nevedela sa dočkať, čo sa bude diať ďalej.
Nejak som sa nechytala na to keď ich naháňali vlci a pavúky zviazali do svojich pavučín a chceli zjesť. :D
Ale keď sa dostali už k ľuďom do Esgarothu, začalo sa mi to páčiť. Aj keď tam nejaké veci boli naťahované.
Posledný boj som čakala, že bude viac opísaný, nie len tak, že Bilbo zamdlel a viac si nepamätal. To, čo potom vravel Gandalf, bolo pre mňa málo.

A teraz či ľutujem, že som spravila risk a čítala som túto knihu. Nie. Nie je to síce žáner pre mňa, ale som bohatšia o ďalšieho autora, od ktorého som si niečo prečítala. :P
Tiež si rada pozriem aj film. Bude to síce inakšie..predsalen jak sa dá do viacerých filmov dať len 228 strán?

Komentáre

  1. Hobita jsem četla už celkem dávno a měla jsem to podobně jako ty, je to spíš pohádkové.. Teď to čte moje 10tiletá sestřenice a je z toho nadšená :D zrovna čtu Pána prstenů, protože ty filmy zbožňuju. Taky to není nic šíleně napínavého, přestože akce je dost, ale baví mě to víc než Hobit :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ale tady jde o to, že to vypadá jako pohádka! V zásadě to je pohádka, ale když se podíváte do hloubky vidíte, co autor skryl. To, jak peníze změní člověka. Jak je zlato nebezpečný nepřítel, který se ale nedá zabít, protože po něm stejně všichni touží. Že moc je mnohdy spojená se záští. :)
    Ale já jsem hrozně zaujatá, Hobit je jedna z mých nejoblíbenějších knih, právě proto, že je taková pohádková, ale zároveň má v sobě poselství. Hlavní je, že četby nelituješ. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viem, čo myslíš. Veď tých trpaslíkov som nemala rada aj pre to, že boli takí chamtiví a nechceli pristúpiť na kompromis.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Milé listy pre ženy / Listy od tvojho Kráľa, Milovanej Princeznej

Keď mi táto drobná knižka prišla, chcela som si každý deň prečítať po jednom liste. Čo myslíte, ako to dopadlo? Za dva večery som ju mala celú zhltnutú. Okrem krásneho spracovania, ktoré sa ponúka čitateľovi, Sheri Shepher zapísala stránky, ktoré by sa páčili každej žene. Veď kto by sa nechcel cítiť ako princezná? Ale má to svoje ALE. 

Táto krásna mnohofarebná knižka otvorí oči ženám - pomôže im vidieť sa tak, ako ich vidí Boh. Mnohé dokonca ani nevedia, že sú dcérami Kráľa, že boli a sú vybrané aby boli jeho Princeznami. Niekde medzi detstvom a dospelosťou vyjednávajú so svojimi rozprávkovými snami, kde bývajú dotlačené do zmeny svojej identity - zmenu, ktorá bola navrhnutá vlastnými neistotami a pochybnými zlátaninami z médií. No tieto nežné, zamilované listy napísané z pohľadu samého Boha dokazujú, že každá žena je nádherná práve taká, aká je. Každá žena, ktorá kráča s dôverou za Božími zámermi, môže pomôcť a požehnať iných - dokonca aj budúce generácie. Je ťažké pozrieť sa na svoj…

Fitness tekvicový koláč

Ingrediencie  Cesto 1 šálka ovsených vločiek 2 lyžičky hnedého cukru pol šálky kokosu olivový olej
Plnka  pol kila maslovej tekvice pol šálky mandľového mlieka 3 lyžice medu 3 bielka 2 lyžičky škorice
Postup 1. Nakrájame tekvicu na malé kúsky a dáme variť do hrnca.  2. Medzitým ako sa varí tekvica si pripravíme základ.  Zmiešame dokopy ovsené vločky, kokos, trocha hnedého cukru a pár kvapiek oleja. Túto zmes natlačíme do formy na pečenie a dáme piecť na 10 minút na 200 stupňov. Pekáč si môžete vystlať papierom, ja som to však nerobila, pretože sa mi to vôbec neprilepovalo.  3. Na plnku požijeme už uvarenú tekvicu, ktorú rozmixujem najemno spolu s medom, škoricou, mandľovým mliekom ( ak nemáte mandľové, použite klasické ) a bielkami.  Rozmixovanú zmes vlejeme do pripravenej formy na pečenie.  4. Najprv dáme piecť na 20 minút po 210 stupňov a potom dopečieme na 170 stupňoch 30 minút.  Prajem dobrú chuť

MINIRECENZIE: Muž, který kradl rukopisy, Dokonalý pár, Ten dom je jedna veľká katastrofa

Po dlhom čase je tu opäť článok s minirecenziami. V tejto časti možno hovoriť o dvoch katastrofách a jednej celkom vtipnej vydarenej knihe. Veľmi ma teší, že zrovna tou vydarenou knihou, je kniha slovenského autora. Je celkom originálna a prekvapila už svojim názvom Ten dom je jedna veľká katastrofa. Čo sa však týka zvyšných dvoch kníh, nejde o žiadnu slávu. Kniha, ktorá sa hrá na detektívku - Muž, který kradl rukopisy a kniha, kde máte hneď po prvých stranách chuť zabiť najprv hlavnú hrdinku a potom aj samotnú autorku - Dokonalý pár. Poďme sa však na to pozrieť postupne. 

Ten pocit, keď si kupujete knihu,prečítate si dokonca anotáciu a pozdáva sa vám. Je to spojené s minulosťou, ide o dva príbehy v jednom, celkom to vyzerá na zaujímavú zápletku a môže to byť plné tajuplna, keďže je to aj detektívka. 
Ten pocit, keď knihu dočítate a nemáte to srdce ju hodiť do ohňa kvôli stromom, ktoré kvôli nej vyrúbali...
V tejto knižke máme hlavnú hrdinku, ktorá je neutrálna. Aspoň mne sa tak javila. …