Preskočiť na hlavný obsah

Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol - Jonas Jonasson




Názov :Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol
Orig. názov: Hundraaringen som klev ut genom Fönstret och försvann
Autor : Jonas Jonasson
Preklad: Jana Melichárková
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2013
Počet strán : 325
Väzba:tvrdá
Žáner: Filozofické romány, Satira


Mysleli by ste si, že sa mohol rozhodnúť skôr a mal byť natoľko chlap, aby svoje rozhodnutie oznámil okoliu. Ale Allan Karlsson nikdy dlho o veciach nemudroval. Myšlienka sa ani nestihla usadiť v hlave starého muža a už otváral okno svojej izby na prízemí domova dôchodcov v sörmländskom Malmköpingu a vykročil rovno do záhonu. Pohyb mu vyšiel a nebolo to ani komplikované napriek tomu, že Allan sa práve dnes dožil sto rokov. V spoločenskej miestnosti domova dôchodcov sa asi tak o hodinu mala začať narodeninová oslava. Mal sa nej zúčastniť sám starosta. A miestna tlač. A všetci ostatní starčekovia. A všetok personál na čele s večne mrzutou sestrou Alice. Iba sám oslávenec sa tam nemienil ukázať.

Tak sa začala jeho mesačná púť po celom Švédsku – s novými priateľmi a s kufríkom, ktorý mu nepatrí, ale o ktorý sa kadekto vrátane polície veľmi zaujíma...

Bezstarostný starček má dosť času spomínať na svoj neskutočne dlhý a pozoruhodne prežitý život. Veď kto sa môže pochváliť tým, že večeral s budúcim prezidentom Trumanom, zviezol sa autom s bývalým ministerským predsedom Churchillom, plavil sa na riečnej lodi s mladou manželkou predsedu Maa či niekoľko mesiacov zdolával Himaláje? Napriek tomu, že Allana vôbec nezaujíma politika ani náboženstvo, zdá sa, že počas minulého storočia ovplyvnil väčšinu veľkých udalostí vo svete... Sto rokov Allan zneisťoval svet iba tým, že bol. A teraz je konečne voľný.


Jonas Jonasson sa narodil a vyrástol vo švédskom Växjö. Po štúdiu jazykov v Göteborgu pracoval ako novinár najskôr v Smalandsposten, potom v Expressen. Neskôr sa venoval konzultačnej činnosti v oblasti médií a nakoniec pracoval v mediálnej agentúre OTW. Po dvadsiatich rokoch v novinách, televízii a mediálnej komunikácii predal všetko, čo mal, a dal výpoveď. Teraz žije v kantóne Ticino, čo je po taliansky hovoriaca časť Švajčiarska, kde v dome s výhľadom na jazero Lugano dokončuje svoj druhý román. Jonassonov Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol sa stal svetovým bestsellerom,vyšiel v tridsiatich jazykoch a vo svete sa predalo vyše šesť miliónov výtlačkov. Podľa knihy sa natáča film s najväčším rozpočtom v histórii švédskej kinematografie a jeho premiéra je plánovaná v novembri tohto roka. Jonasson v jednom rozhovore dokonca priznal, že pri písaní románu ho ovplyvnili Osudy dobrého vojáka Švejka od Jaroslava Haška:„Rozhodne ma ovplyvnil Švejk. Keď na to príde, nemôžete s istotou povedať, či to bol najhlúpejší človek prvej svetovej vojny, alebo jediný, kto rozumel, o čo tam šlo. To isté sa dá povedať o Allanovi. Možno je tam ešte podobnosť s Donom Quijotom a Pipi Dlhou Pančuchou.zdroj



 Storočný starček je v súčasnoti jedna z najznámejších kníh na svete. Hovorí príbeh o storočnom starčekovi, ktorý toho v histórii prežil všeličo. 
Kniha je rozdelená na dve časti. Jedna, ktorá hovorí o starčekovej minulosti, kedy sa stretol s množstvom významných osobností a druhej, ktorá je súčasnosťou. 

Všetko sa začne, keď si Allan zmyslí, že má už dosť domova dôchodcov a prelezie cez okno von a zmizne...



 Potom začne nové dobrodružstvo, v ktorom si Allan nájde priateľov (spolupáchateľov) a uniká pred políciou. Starček je však na svoj vek dosť čiperný a v minulosti toho zažil veľa, čo mu pomôže improvizovať a všetko brať s nadhľadom aj teraz. 
Svoje "nadanie" s výrobou atómových bômb poskytol  pre USA aj Rusku. Bolo mu jedno komu pomáha, hlavne nech má čo jesť a (vodku, pálenku) skoro všetko, kde je nejaké percento alkoholu. 
Nehlásil sa k žiadnej politickej strane ani náboženstvu. Nerád sa o týchto témach rozprával a žil si len svoj život. 
A to sa mu darilo...veď pre neho nič neznamenalo vyhodiť most do vzduchu a zabiť pri tom ľudí, alebo zabiť iným spôsobom niekoho...Na jednej strane bola táto postava sympatická tým, že sa nestavala  na jednu stranu ako to vtedy robilo veľa ľudí, ale skôr si našla priateľov, ku ktorým sa neskôr aj vrátila a spomenula si na nich. Allanovi bolo jedno v akej sú strane alebo aké majú vierovyznanie. 


Na druhej strane mi bol starček aj dosť nesympatický tým, aký mal postoj k životu druhých a bol klamár. Niekedy mi to prišlo dosť šialené, že len tak s niekym odišiel, ani ho nepoznal a začal pomáhať, špehovať,....celý Allan bol šialený :D :D 
Mal taký svojský humor. 



Ani satira v tejto knihe nechýbala. A bohužiaľ ani nadávky. Tie mi tam dosť prekážali a na začiatku ich bolo fakt dosť. Pre niekoho to zrejme nie je nič rušivé, keď číta, no mne to dosť vadí. Preto som aj na začiatku knihu nemala veľmi chuť na čítanie tohto titulu. 




Neviem presne prečo sa iným ľuďom táto kniha tak veľmi páčila. Priznávam, že niekedy to bolo vtipné. Pre mňa bolo lepšia časť knihy skôr tá história, aj keď niekedy mi tá politika liezla už hore krkom. Som zrejme veľmi čestný človek, keď ma nezaujalo ako niekoho Allanova skupinka zabila a zbavila sa tela a potom si vymyslela príšerný príbeh, na ktorý im ostatní skočili. Alebo skôr neskočili, len tiež ich mali plné zuby. Je asi zrejmé, že som dlho očakávala kedy nastane koniec. Ledva som pri ňom vydržala mať otvorené oči, ale zvládla som to. 
Pri tejto knihe mi bolo jedno ako to skončí. Bolo mi jasné, že tak ako počas celej knihy, Allanovi sa nič nestane, veď zo všetkého vykĺzol. Buď vlastnou hlavou, šťastím alebo pomocou. 

Predpokladám, že keď bude toto niekto komentovať tak sa nezdrží toho, že je to super kniha a zrejme som to nepochopila...no pochopila posvojsky a očakávala som oveľa niečo lepšie :) 






Komentáre

  1. Vidíš ja zase nechápem pri iných knihách, čo sa na nich ostatným páči :D Mne sa Starček páčil. Nebola som z neho úplne nadšená, ale skôr šlo o to, že som ho pôvodne čítať ani nechcela a bola som veľmi príjemne prekvapená. A teraz mi konečne prišla Analfabetka, tak sa veľmi teším :D
    A som zvedavá na film :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som zatiaľ knihu nečítala, ale je pravda, že som na ňu počúvala len samé chvály. No po tvojej recenzii mám pocit, že to nie je nič pre mňa.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Aj ja som počúvala po internete samé chvály na túto knihu a tak som bola dosť zvedavá o čom vlastne je. Ale zdá sa mi, že máme dosť podobný vkus a to o čom píšeš by asi ("mierne"?) prekážalo aj mne. Aspoň už viem... Vďaka. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Milé listy pre ženy / Listy od tvojho Kráľa, Milovanej Princeznej

Keď mi táto drobná knižka prišla, chcela som si každý deň prečítať po jednom liste. Čo myslíte, ako to dopadlo? Za dva večery som ju mala celú zhltnutú. Okrem krásneho spracovania, ktoré sa ponúka čitateľovi, Sheri Shepher zapísala stránky, ktoré by sa páčili každej žene. Veď kto by sa nechcel cítiť ako princezná? Ale má to svoje ALE. 

Táto krásna mnohofarebná knižka otvorí oči ženám - pomôže im vidieť sa tak, ako ich vidí Boh. Mnohé dokonca ani nevedia, že sú dcérami Kráľa, že boli a sú vybrané aby boli jeho Princeznami. Niekde medzi detstvom a dospelosťou vyjednávajú so svojimi rozprávkovými snami, kde bývajú dotlačené do zmeny svojej identity - zmenu, ktorá bola navrhnutá vlastnými neistotami a pochybnými zlátaninami z médií. No tieto nežné, zamilované listy napísané z pohľadu samého Boha dokazujú, že každá žena je nádherná práve taká, aká je. Každá žena, ktorá kráča s dôverou za Božími zámermi, môže pomôcť a požehnať iných - dokonca aj budúce generácie. Je ťažké pozrieť sa na svoj…

Fitness tekvicový koláč

Ingrediencie  Cesto 1 šálka ovsených vločiek 2 lyžičky hnedého cukru pol šálky kokosu olivový olej
Plnka  pol kila maslovej tekvice pol šálky mandľového mlieka 3 lyžice medu 3 bielka 2 lyžičky škorice
Postup 1. Nakrájame tekvicu na malé kúsky a dáme variť do hrnca.  2. Medzitým ako sa varí tekvica si pripravíme základ.  Zmiešame dokopy ovsené vločky, kokos, trocha hnedého cukru a pár kvapiek oleja. Túto zmes natlačíme do formy na pečenie a dáme piecť na 10 minút na 200 stupňov. Pekáč si môžete vystlať papierom, ja som to však nerobila, pretože sa mi to vôbec neprilepovalo.  3. Na plnku požijeme už uvarenú tekvicu, ktorú rozmixujem najemno spolu s medom, škoricou, mandľovým mliekom ( ak nemáte mandľové, použite klasické ) a bielkami.  Rozmixovanú zmes vlejeme do pripravenej formy na pečenie.  4. Najprv dáme piecť na 20 minút po 210 stupňov a potom dopečieme na 170 stupňoch 30 minút.  Prajem dobrú chuť

Po veľmi dlhom čase... nákup kníh cez internet

Nepamätám si, kedy naposledy som si objednávala knihy..a to naozaj. Je to už veľmi dávno, lebo väčšinou som čítala z knižnice, alebo už z tých kníh, ktoré som mala doma a kupovala som len v kamenných kníhkupectvách. A aj tie nákupy sa niesli v duchu jedna maximálne dve knihy a dosť.

Teraz som bola donútená školou si niečo objednať, keďže sme si už vyberali témy bakalárskych prác. Ja som si zvolila literatúru ( logicky že... ) a téma sa viaže na autorku Margitu Kánikovú. Problém je však to, že jej knihy sa zháňajú už ťažšie. V kamenných kníhkupectvách ju vôbec nemali a na internete zväčša len 1. Jediný internetový obchod, ktorý mal AŽ dve jej knihy boli megaknihy.sk. Takže zo všetkej jej prózy som zohnala aspoň dve a zvyšné si budem môcť ísť zobrať do trnavskej knižnice. 

Kniha, ktorá sa ešte dá zohnať je V znamení púpavy, ktorú som naozaj videla vo viacerých internetových obchodoch. O piatej u Thalmeira je síce pokračovaním inej knihy, no aspoň niečo nech mám...Vždy je lepšie pracovať s…