Preskočiť na hlavný obsah

Zlodejka kníh - Markus Zusak

Názov : Zlodejka kníh
Orig. názov: The book thief
Autor : 
Markus Zusak
Preklad: Vladislav Gális
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2010, 2014
Počet strán : 479
Väzba: tvrdá
Žáner: Spoločenský román


Liesel Memingerová prichádza do nemeckého mestečka Molching, kde ju čakajú adoptívni rodičia. Postupne si zvyká na krik a výčitky novej mamy Rosy i na láskavosť nového ocka Hansa. Liesel si nachádza priateľov - aj toho najlepšieho, ktorý sa do nej zaľúbi. Zoznamuje sa so slovami, učí sa ich čítať i zapisovať. Počúva hudbu, ktorou jej ocko obveseľuje mestečko. A hoci by to od nej asi nik nečakal, kradne knihy.
Na všetko, čo vnímavá Liesel prežíva, však dopadá tieň Adolfa Hitlera, ktorý vládne Nemecku a nepochybne aj srdciam väčšiny jeho obyvateľov. Jej ocko nacistickému poblázneniu odolal a Liesel sa čoskoro naučí rozlišovať medzi svetom "tam vonku", kde treba na požiadanie hajlovať či vešať zástavy so svastikami, a svetom "vnútri", v dome, kde sa v pivnici ukrýva mladý židovský utečenec.
Blíži sa koniec vojny, život je čoraz ťažší a Smrť, rozprávač strhujúceho príbehu Liesel Memingerovej, má čoraz viac práce. Jeho pohľad sprevádza čitateľov od prvej stránky po poslednú a prifarbuje ju melanchóliou i čiernym humorom.



Mladý austrálsky autor si získal medzinárodné uznanie románmi Som posol a Zlodejka kníh. Písať začal ako 16-ročný a o sedem rokov neskôr mu vyšla jeho prvá kniha The Underdog. Zusak sa narodil v Sydney rakúskemu otcovi a nemeckej matke. Tá mu často rozprávala príhody o nacistickom Nemecku, bombardovaní Mníchova a pochode Židov cez mestečko, v ktorom kedysi žila. Práve matkino rozprávanie ho inšpirovalo k napísaniu románu Zlodejka kníh. Odkaz


Túto knihu som chcela, ešte keď bola prvýkrát vydaná. Povedala som o tom mamine, no tá mi ju nekúpila, lebo sa jej nepáčilo o čom to je. 
Nakoniec som sa k nej dostala teraz, keď som staršia a v niektorých veciach vnímavejšia. Možno to je aj dobre, že vtedy som si ju nemohla prečítať. 

Teraz sa mi dostala do ruky vďaka knižnici, a dosť ma zarazilo, keď som ju našla v detskom oddelení literatúry...asi ju tam niekto zabudol. 
Ak ste knihu ešte nečítali a videli ste film, tak vám hovorím, že film neobsahoval ani polovicu knihy...


Dej sa odohráva počas obdobia 2. svetovej vojny. Liesel si adoptujú a vychovávajú ako vlastnú dcéru. Spoznáva svoje nové mestečko, jeho obyvateľov, školu, povinnosti, nových kamarátov...no v pozadí toho všetkého stále visí hlas Hitlera a jeho prejavy a rozkazy, ktoré musia "správni" nemeckí občania dodržiavať. Nik nepovie nič proti nahlas, no dusí to v sebe. Kniha ukazuje ťažké obdobie dospievania Liesel, ktoré bolo poznačené vojnou, smútkom a smrťou.. Ako sa z jedného kradnutia stane ďalšie a ďalšie...ako sa v niekom počas tohto boja najinteligentnešieho tvora na zemi proti svojmu bratovi objaví ľudskosť a človečina...


Videla som skôr film ako som knihu prečítala, čo mi bolo trocha ľúto, lebo radšej najprv čítam, až potom pozerám. Dokonca aj keď som bola v polovičke v knihe, opäť som si pozrela film. Čiže podstavy som si predstavovala ako hercov, no bolo tam aj množstvo nových, čo ma potešilo. Jednoznačne sa mojou obľúbenou postavou stal Rudy. Jeho osud ma najviac bolel a bolo mi ho ľúto. Prirástol mi k srdcu. Bol veľmi milý a nebál sa brániť tých, na ktorých mu záležalo. Bol aj trpezlivý a znášal hrdo potupu a bitky. Liesen sa stala hneď jeho priateľkou, aj keď sa skoro stále urážali, no pri nich to vyzeralo tak zlato :D :D. Liesel som tiež mala rada, no prišla mi dosť uzavretá a neverila žiadnym ľuďom, okrem dvoch. Tým prvým bol jej adoptívny otec a druhý bol Žid. 



Keď som začala čítať knihu, bola som si vedomá, že to nebude žiadny ľúbostný román alebo nejaká komédia. Téma, ktorou sa autor zaoberal je i v dnešnej dobe dosť bolestivá a varovná. Tie posledné stránky boli i pre mňa také bolestivejšie, keď tam bolo toľko smrti za nič. Umierali úplne bezbranní ľudia, ktorí nič zlé nespravili. Ale o tom je celá vojna. Len o smrti. Preto sa mi páčil aj nápad spisovateľa, že rozprávačom celého príbehu je smrť. Predstaviť si takú postavu, dá predsalen fantázii trochu zabrať. Stále mám však svoju predstavu o tom, kto berie mŕtve duše zo sveta, takže v tom som sa s autorom nezhodla. 


Táto kniha má všade dobré hodnotenia a ani ja jej to nijako neskazím. Je to trochu náročnejšie čítanie, keď si predstavujete pochody Židov, bombardovania, zákopy...
Ale určite stojí za to! 


Hodnotenie
5/5




Komentáre

  1. Toto je moja srdcovka :) ! A je to prvá kniha čo ma rozplakala..

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Som rada,že sa ti Zlodejka kníh páčila-pre mňa je to jedna z najlepších kníh,aké som kedy čítala....a plakala som kvôli nej dva dni...ale za to sa na autora nehnevám:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Všichni knihu chválí, nápad vypadá skvěle, už ji mám taky na wishlistu :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

RECENZIA - Nemecké dievča neplače ( Michaela Ella Hajduková )

Názov: Nemecké dievča neplače,Autor: Michaela Ella Hajduková, Rok vydania: OR/SR- 2016Počet strán: 219Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román pre ženy, vojnový román,Moje hodnotenie: 4/5

Ľudia sú ako domy. Majú veľa svetlých aj tmavých kútov, zatvorených dverí a svoju trinástu komnatu. Príbeh o tom, čo sa stane, keď sa rozhodneme niektoré dokorán otvoriť. Markus a Emma vyzerajú navonok ako úplne bežný zaľúbený pár. Pracujú však pre tajnú organizáciu, ktorá vznikla po vojne ako pocta súrodencom Schollovcom (Die Weiße Rose - Biela ruža). Organizácia odhaľuje vojnové zločiny a zločincov. Narazia na veľmi dôležitý objav, ale zároveň odhalia inú organizáciu, ktorá je nebezpečná a chce zostať utajená. Všetky stopy vedú k Lebensbornu - nacistami vytvorenému projektu, ktorého cieľom bolo, na základe nacistickej ideológie o rasovej hygiene, zvýšiť počet árijských detí vrátane detí pochádzajúcich z mimomanželských zväzkov. Lenže tam sa ciele nekončili. Svetlovlasé a modrooké deti v nacistami okupo…

RECENZIA - Zmŕtvychvstanie ( Michael Punke )

Názov: Zmŕtvychvstanie, Origin. názov: The Revenant, Autor: Michael Punke, Preklad: Slavomír Hrivnák , Rok vydania: OR-2002/SR- 2016Počet strán: 259Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román podľa skutočných udalostí, dobrodružný román, Moje hodnotenie: 4.5/5


Román o obdivuhodnej ľudskej nezlomnosti SKUTOČNÝ PRÍBEH Z DRSNEJ DIVOČINY #1 New York Times Bestseller

Píše sa rok 1823 a Hugh Glass sa spolu s lovcami kožušín zúčastňuje výpravy v neprebádaných Skalnatých horách. Uprostred hlbokých lesov muži vzdorujú náročným podmienkam, ako aj útokom miestnych Indiánov. Keď odvážneho Hugha napadne obrovský grizly, podarí sa mu ho zabiť, ale utrpí vážne zranenia, ktoré mu zabránia pokračovať v ceste so zvyškom výpravy. Hugh je vydaný na milosť a nemilosť zradcovi Johnovi Fitzgeraldovi, ktorý sa má podľa dohody oňho postarať spolu s najmladším členom výpravy. Tento strhujúci skutočný príbeh je jasným dôkazom toho, aký nezlomný je ľudský duch a čo všetko dokáže v túžbe po živote prekonať - nezastaví h…

RECENZIA - V Pasci ( Dani Pettreyová )

Názov: V pasci, Origin. názov: Stranded, Autor: Dani Pettreyová, Preklad: Zuzana Venglíková , Rok vydania: OR-2013/SR- 2015Počet strán: 271Vydavateľstvo: i527.net, Žáner: detektívka,  dobrodružný román, kresťanská literatúra, romantika,Moje hodnotenie: 4.5/5



Keď jej priateľka záhadne zmizne, ide o každú minútu!Darcy St. Jamesová sa vracia na Aljašku, aby pomohla svojej priateľke, investigatívnej novinárke, pri odhaľovaní veľkého prípadu. Keď však dorazí na miesto, zistí, že jej priateľka je nezvestná. Znepokojí ju ľahostajný prístup posádky lode, preto sa pustí do pátrania na vlastnú päsť.Posledná osoba, ktorú Gage McKenna očakáva na palube lode, na ktorej má pracovať ako vedúci zážitkových aktivít, je Darcy. Najradšej by na ňu zabudol, ale nedokáže. Keď sa ocitnú v odľahlých častiach Aljašky a napokon aj v cudzí vodách, neubráni sa pocitom strachu o jej bezpečnosť. Deje sa niečo čudné a čím hlbšie sa v pátraní dostávajú, tým viac si je istý, že odhalili iba vrchol ľadovca.zdroj Po …