Vianočná recenzia / A svetlo svieti v temnote

A svetlo svieti v temnote je už staršou vianočnou knižkou, ktorá bola napísaná v roku 1991 od nemeckých autorov: Karol Hochmuth - Margaréta Kubelková. U nás ju preložilo vydavateľstvo Dobrá kniha v roku 2001. Skladá sa z krátkych príbehov, ktoré ukazujú dobro v spoločnosti cez Vianoce. Je pre malých na i väčších.

Zbierka vianočných rozprávaní od dvoch známych nemeckých autorov. Obaja sú vzácni tým, že výnimočne citlivo zaobchádzajú so slovom. S láskou rozprávajú príbehy a odievajú ich pritom do jasného a bohatého, no jednoduchého jazyka. Radosť budú mať z nich deti, ktoré si ich budú čítať samy, i dospelí, ktorí ich budú čítať nahlas vo svojich rodinách. Každý z príbehov poukazuje na nejaký aspekt kresťanského života dnešných ľudí. Námety sú zväčša moderné, súčasné. Ich spracovanie pomáha vstúpiť do tajomstva Vianoc, ktoré je najmä tajomstvom Božej dobroty. Premýšľanie o nich zaiste pomôže prebudiť spiacu ľudskú dobrotu.

A svetlo svieti v temnote je jedinou vianočnou knihou, do ktorej som sa pustila počas tohtoročných sviatkov. Alebo skôr ešte pred nimi, no recenziu som sa rozhodla napísať počas Vianoc.

Knižka sa skladá z 24 krátkych príbehov, ktoré sú zo súčastného sveta, no v každom je ukazovaná dobrota ľudí, počas najkrajších sviatkov roku. Je zaujímavé ako je napísaný obsah, pretože ku každému príbehu je okrem strany a názvu aj čas, koľko by trvalo príbeh prečítať , odporúčanie od koľko rokov je vhodný a jednou vetou priblíženie o čom je príbeh.  Autori zrejme mysleli na uponáhlaný svet ľudí a snažili sa im ukázať, ako malo času treba na chvíľu pokoja, aby si možno aj v kruhu rodiny sadli a prečítali kúsok knihy a spolu tak trávili čas.

Na jednej strane majú tie príbehy výchovný charakter a sú pre čitateľa príjemné, keďže ukazujú na dobré správanie, ochotu pomáhať a čaro Vianoc. Na druhej strane však pre mňa neboli také, aby do mňa zasiahli, aby som na ne nezabudla. Na veľa z nich by som si už teraz nevedela spomenúť, no i napriek tomu, dobre si pamätám, že kniha sa mi dobre čítala. Spríjemňovali to i ilustrácie, ktoré sa v knihe občas objavili a písmo, ktoré nebolo drobné.

Jeden príbeh sa mi však vždy vybaví, keď sa na knihu pozriem. Vraví o dvoch deťoch, ktorým mal doniesť darček jeden dospievajúci muž. Jeden chlapec bol z veľmi z bohatej rodiny a druhý naopak z veľmi chudobnej. Tomu mužovi sa však náhodou balíčky poplietli a chudobný dostal veľmi drahé dary a bohatý zas úplne jednoduché hračky. Mohlo by sa zdať, že bohatí rodičia sa urazia a nahnevajú na takýto omyl. No všimli si, ako tie jednoduché dary potešili ich syna. V tej chvíli prišli na to, že tie najdrahšie dary nemusia viesť k toľkej veselosti. Niekedy aj to najjednoduchšie môže byť najkrajším. A tak sa aj oni tešili, lebo videli svojho syna, aký je šťastný a tak aj oni boli.

Niektoré z tých príbehov sú pravdivé, iné vymyslené. Je ťažké ich rozlíšiť, no každý v sebe nesie myšlienku určenú pre čitateľa. Je na čitateľovi, či ju bude chcieť prehliadnuť alebo zobrať k srdcu.

Názov: A svetlo svieti v temnote, Originál názov: Das perfekte Wiehnachtsbaum und weitere Geschichten zur Weihnachtzeit fur jung und salt, Autor: Karol Hochmuth, Margaréta Kubelková, Vydavateľstvo: Dobrá kniha, Žáner: pre mládež, kresťanská literatúra