Preskočiť na hlavný obsah

Skutočný príbeh / Životom nekráčam sama

Darina Hamarová začala svoju spisovateľskú kariéru skutočným príbehom Slzy muža. Vďaka tejto knihe si našla veľké a verné čitateľské publikum, ktoré sa určite aj jej ďalšej knihy - Životom nekráčam sama. Táto kniha sa za krátky čas stala veľmi obľúbenou a čítanou hlavne ženským publikom. Ide o skutočný príbeh, kde sa na popredie všetkého dostáva boj s chorobou. Tá prináša samozrejme zlé veci, no i dobré. Ukazuje, že i v takých ťažkých chvíľach sa nájdu ľudia, ktorí chcú byť oporou, chcú pomáhať a rozveselovať a nechcú za to nič naspäť. 

Tento román sa rodil veľmi ťažko. Námet naň nosila autorka v hlave niekoľko rokov, ale k jeho realizácii došlo až po napísaní a vydaní knihy Slzy muža, ktorá si získala priazeň mnohých čitateľov. 
Životom nekráčam sama je príbeh ženy, ktorú poznačila choroba. Zákerná choroba, ktorá nemilosrdne zasahuje do mnohých rodín. Choroba, ktorá prináša bolesť a ťažké chvíle nielen trpiacemu, ale aj jeho najbližším. 
Príbeh Danice, hlavnej postavy knihy, je plný zložitých životných situácií. Autorka sa, pre ňu typickým sugestívnym spôsobom, vnára do pocitov ženy, ktorej osud je už desať rokov spätý s bojom o život. Je len na nej, ako túto, asi najťažšiu životnú skúšku zvládne. 
Podkladom pre napísanie románu Životom nekráčam sama bol rovnako ako pri knihe Slzy muža skutočný príbeh. Skutočný príbeh s autobiografickými črtami, pretože tentoraz je to životný príbeh autorky, Dariny Hamarovej. 
Prehrávať môžete, no prehrať nie. 


Danica nemá zrovna najľahší život. Bojuje za svoju sestru Martu, ktorú doma mláti jej muž, tyran. Keď sa zdá, že všetko sa upokojuje, nečakane ochorie Marta a Danica prichádza o svoju sestru, ktorá umiera na rakovinu. Hneď po jej smrti, dostáva Danica ďalšiu facku a to od svojho muža, ktorý ju necháva so štyrmi deťmi samu a odchádza bývať so svojou milenkou. . Danica sa stará o dve svoje a dve Martine deti. No i napriek ťažkostiam vidí v živote aj pekné veci. Miluje svojich študentov, svoje deti, svojich rodičov i nového partnera v jej živote. No nevie, že ju čaká aj ďalšia rana. Rakovina. Začína spomínať na svoju sestru, ktorú jej vzala zrovna táto choroba. 
Keď je človek chorý, ukážu sa tí, praví ľudia v jej živote. Danica bojuje, pretože verí, že vyhrá. 

,,Danica, máme riešenie aj pre túto alternatívu liečby. Dostanete injekcie na podporu tvorby krviniek. Po každej dávke chemoterapie si ich budete pichať do brucha."
,,Počkajte. To ako ja sama?" neveriacky som krútila hlavou.
,,Áno, vy sama. Nič to nie je. Naučíme vás to. To je také isté ako keď si diabetik pichá inzulín. Zvládne to on, zvládnete to aj vy."
Určite áno. Ak ide človeku o život, zvládne všetko. (str. 123)

Na túto knihu sa nedá pozerať kritickým okom. Treba ju len prežívať. Ide o veľmi silný príbeh, ktorý sa skutočne stal. to je to, čo najviac po prečítaní zasiahne človeka. Tá kniha je zmesou všetkých pocitov, ktoré človek môže cítiť. Je v nej smútok, krivda, beznádej, hnev no i radosť, bojovnosť, sila a viera, že všetko dobre dopadne. 

Príbeh Danice je úzko spojený s jej sestrou. Keď jej diagnostikujú rakovinu, v spomienkach sa vracia do minulosti.Spomína na všetko dobré aj zlé, čo postretlo jej sestru. Preto čitateľ sleduje dva príbehy žien, ktoré niesli na svojich ramenách ťažký náklad. Na Martin príbeh som sa málokedy tešila. Tú ženu postretlo všetko možné zlé a bolo to ťažké čítať a stráviť. Pri Danici som pociťovala niečo iné, pretože všetko brala inak a aj so svojimi problémami sa chcela vysporiadať tak realisticky a polopate. 

Autorka čitateľa nezaťažuje nejakými odbornými termínmi z lekaásrkeho prostredia. Z tohto hľadiska ide o ľahšie čítanie. Skôr sa snaží chorých ľudí, ktorí bojujú s touto chorobou motivovať a ukázať im, že sa dá bojovať a treba veriť tomu, že sa dá liečiť. 
Veľakrát je to bohužiaľ už nemožné a niekedy aj tvrdá viera a bojovnosť nezabráni tomu, aby sa metastázy dostali do celého tela. Nezabráni bolesti, na ktoré neúčinkuje už ani morfium..Úprimne, vidieť svojho blízkeho , ktorý len leží a trhá sa od bolesti, nijako už s vami nekomunikuje a má stavy dezorientovanosti...to je jeden z najhorších pohľadov za celý môj život. V tom istom čase, keď som ja skoro umrela, dokonca skoro v ten istý deň, mojej blízkej osobe diagnostikovali rakovinu, no a jej boj trval 3 roky...Viem, že to veľmi nesúvisí s recenziou, no i takéto pocity môže vyvolať kniha. Na niekoho blízkeho, ktorý si tým všetkým prešiel. Na jeho trápenie a boj. 

Jediným sklamaním tejto knihy bol pre mňa záver. Viem, že pre mnohých (alebo všetkých) je moje tvrdenie kravina. Veď konečne niečo svetlé na tejto knihe, konečne sťastie..ááále zas chlap. Samozrejme, že i ja som chcela, aby už nebolo trápenie a bolesť a som v konečnosm dôsledku rada ako to skončilo, aj keď boj pokračuje, no dúfala som v nejaký menej otrepaný záver knihy. Inak celý príbeh je veľmi emotívny a dokáže zasiahnuť človeka veľmi hlboko. 

Rozhovor s Darinou Hamarovou..august 2014

Za recenzný výtlačok ďakujem Vydavateľstvu MOTÝĽ

Názov: Životom nekráčam sama, Autor: Darina Hamarová, Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: Skutočné príbehy



Komentáre

  1. Pekná recenzia. Vyzerá to zaujímavo. Rakovina zasiahla aj moju rodinu a nerada o tom aj čítam, ale táto kniha znie tak, že by mohla pomôcť iným a mohli by sa v nej nájsť.
    Ten dialóg s pichaním injekcií do brucha sama som si zažila aj ja 8D Keď musíte, tak musíte. Človek veľa vydrží, ak musí a má prečo.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Milé listy pre ženy / Listy od tvojho Kráľa, Milovanej Princeznej

Keď mi táto drobná knižka prišla, chcela som si každý deň prečítať po jednom liste. Čo myslíte, ako to dopadlo? Za dva večery som ju mala celú zhltnutú. Okrem krásneho spracovania, ktoré sa ponúka čitateľovi, Sheri Shepher zapísala stránky, ktoré by sa páčili každej žene. Veď kto by sa nechcel cítiť ako princezná? Ale má to svoje ALE. 

Táto krásna mnohofarebná knižka otvorí oči ženám - pomôže im vidieť sa tak, ako ich vidí Boh. Mnohé dokonca ani nevedia, že sú dcérami Kráľa, že boli a sú vybrané aby boli jeho Princeznami. Niekde medzi detstvom a dospelosťou vyjednávajú so svojimi rozprávkovými snami, kde bývajú dotlačené do zmeny svojej identity - zmenu, ktorá bola navrhnutá vlastnými neistotami a pochybnými zlátaninami z médií. No tieto nežné, zamilované listy napísané z pohľadu samého Boha dokazujú, že každá žena je nádherná práve taká, aká je. Každá žena, ktorá kráča s dôverou za Božími zámermi, môže pomôcť a požehnať iných - dokonca aj budúce generácie. Je ťažké pozrieť sa na svoj…

Fitness tekvicový koláč

Ingrediencie  Cesto 1 šálka ovsených vločiek 2 lyžičky hnedého cukru pol šálky kokosu olivový olej
Plnka  pol kila maslovej tekvice pol šálky mandľového mlieka 3 lyžice medu 3 bielka 2 lyžičky škorice
Postup 1. Nakrájame tekvicu na malé kúsky a dáme variť do hrnca.  2. Medzitým ako sa varí tekvica si pripravíme základ.  Zmiešame dokopy ovsené vločky, kokos, trocha hnedého cukru a pár kvapiek oleja. Túto zmes natlačíme do formy na pečenie a dáme piecť na 10 minút na 200 stupňov. Pekáč si môžete vystlať papierom, ja som to však nerobila, pretože sa mi to vôbec neprilepovalo.  3. Na plnku požijeme už uvarenú tekvicu, ktorú rozmixujem najemno spolu s medom, škoricou, mandľovým mliekom ( ak nemáte mandľové, použite klasické ) a bielkami.  Rozmixovanú zmes vlejeme do pripravenej formy na pečenie.  4. Najprv dáme piecť na 20 minút po 210 stupňov a potom dopečieme na 170 stupňoch 30 minút.  Prajem dobrú chuť

Po veľmi dlhom čase... nákup kníh cez internet

Nepamätám si, kedy naposledy som si objednávala knihy..a to naozaj. Je to už veľmi dávno, lebo väčšinou som čítala z knižnice, alebo už z tých kníh, ktoré som mala doma a kupovala som len v kamenných kníhkupectvách. A aj tie nákupy sa niesli v duchu jedna maximálne dve knihy a dosť.

Teraz som bola donútená školou si niečo objednať, keďže sme si už vyberali témy bakalárskych prác. Ja som si zvolila literatúru ( logicky že... ) a téma sa viaže na autorku Margitu Kánikovú. Problém je však to, že jej knihy sa zháňajú už ťažšie. V kamenných kníhkupectvách ju vôbec nemali a na internete zväčša len 1. Jediný internetový obchod, ktorý mal AŽ dve jej knihy boli megaknihy.sk. Takže zo všetkej jej prózy som zohnala aspoň dve a zvyšné si budem môcť ísť zobrať do trnavskej knižnice. 

Kniha, ktorá sa ešte dá zohnať je V znamení púpavy, ktorú som naozaj videla vo viacerých internetových obchodoch. O piatej u Thalmeira je síce pokračovaním inej knihy, no aspoň niečo nech mám...Vždy je lepšie pracovať s…