Preskočiť na hlavný obsah

Sklamanie na začiatku roka / Darca



Viete si predstaviť život bez citu, bez farieb, so stereotypným správaním a o všetkom okolo vás by rozhodoval systém? Nejaká rada, ktorá chce mať krajinu pod kontrolou, bez vojen a násilia no i bez lásky a pravdy. Lois Lowry knihou Darca odovzdáva odkaz pre každú generáciu. No i napriek peknej myšlienke, kniha mala množstvo nedostatkov. 
.......................................................................................................................................................


Dvanásťročný Jonas žije vo svete riadenom všadeprítomnými pravidlami. Všetko je dokonale zorganizované– človeku pridelia meno, rodičov, povolanie, partnera. Všetci sú si rovní, všetci žijú v dostatku a spokojnosti. Komunita vedená Radou starších sa vyrovnala s vojnami a kriminalitou, ale aj s bolesťou, hnevom, neistotu a sklamaním. Stačí dodržiavať pravidlá. 
Jonas však nezískava povolanie ako jeho vrstovníci. Je vyvolený stať sa Príjemcom pamäti. Aby sa mohol stať strážcom spomienok minulých generácií, musí prejsť výcvikom. Pod vedením svojho učiteľa, múdreho starca, sa postupne sa dozvedá o bolesti a utrpení, no aj o kráse, umení a láske a začína chápať, aká je cena za bezpečný a bezstarostný život jeho spoločenstva. Súcit a schopnosť milovať ho dovedú k závažnému rozhodnutiu.  


.......................................................................................................................................................


,,Všetkým deťom, ktorým zverujem do rúk budúcnosť."

Jonas má svoju rodinnú bunku, kamarátov, no i strach pred blížiacim sa ceremoniálom. V ňom bude každý v jeho veku ( 12 ) dostávať povolanie. Niekto "z hora" ho môže prideliť do domova starých, do nemocnice, do parku k deťom alebo možno k stavbárom či za pilota?. Jeho rovesníci si našli počas praxe prácu, ktorá by ich napĺňala, Jonas však žije v pochybnostiach. Praxoval na mnohých miestach, no nič z toho ho dostatočne nenapĺňalo. Nakoniec získava povolanie, ktoré sa dostáva raz za jednu generáciu. Jediný z komunity má zrak, môže vidieť, čo iní si nevšimnú, vďaka spomienkam od Darcu vidí mnoho krásneho, živého, farebného, čo v tomto sivom svete nie je, no príde čas kedy uvidí aj vzbury, vojny, hlad, zabíjanie detí...Stojí to za to, aby sa jeho komunita opäť sfarbila, opäť cítila a opäť mala možnosť slobodne sa rozhodovať??

Jedna z mála kníh, pri ktorej som najprv videla jej filmové spracovanie a až potom som sa začítala do knihy. Skláňam sa však skôr pred filmovým štábom ako pred spisovateľkou, pretože z jedného nudne napísaného románu, spravili niečo iné, oveľa lepšie a pritom nechali to dôležité s hlavnou pointou nezmenené. 


Postavy tohto príbehu sú väčšinou deti. Jedinou postavou s ktorou sa čitateľ trochu viac zoznámi je Jonas. Hneď prvou chybou tejto knihy je, že autorka sa nepohrala s postavami. Vedľajšie postavy mala úplne " v paži". Mala som pocit, že čítam len nejaké rozprávanie bez niečoho hlbšieho, bez názorov, bez spoznania tých postáv. Skoro nič som o nich nevedela . Svetlou výnimnkou bol Jonas, čo by bolo dosť blbé keby ani jemu nedala priestor. 

Síce som vedela, čo sa bude v knihe diať, z toho čo som však začala čítať, som bola nemilo prekvapená. Celý dej ubiehal ako na bežiacom páse. Žiadne podrobnosti, skôr také jednoduché rozprávanie s dialógmi, ktoré sa točili stále okolo tých istých postáv. A nemožno nespomenúť pre mňa najsmutnejšiu vec s touto knihou. Úplne som bola šokovaná s prekladom. Ešte som sa nestretla s knihou, kde by bolo toľko preklepov a chýb. Väčšinou takéto chybičky prehliadam, lebo sú možno 1-2 v celej knihe, no v tomto prípade som už aj na celý text začala hľadieť s nedôverou. Táto vec samozrejme  nie je chybou autorky, ale ľudí, ktorí mali na starosti preklad a úpravy. Tak ak niekto mal zálusk na túto knihu, skôr odporúčam si vybrať Darcu v nejakej inej reči. 

,,Gabriel počas tej dlhej strastiplnej cesty neplakal, ale teraz už plakal. Plakal, pretože bol hladný, bolo mu zima a bol príšerne slabý. Jonas plakal tiež, pre tie isté a aj pre iné dôvody. Plakal najmä preto, lebo sa bál, že Gabriela nedokáže zachrániť. Na sebe mu už nezáležalo. (220-221)
Ešte na začiatku recenzie som napísala, že kniha má peknú myšlienku. To jej jednoznačne po tých zlých veciach. Preto aj keď som bola sklamaná, bola predsa len kniha aj lepšia ako knihy, kde možno mali postavy viac priestoru alebo dej bol lepšie upísaný, no chýbala k tomu pointa. Ak aj nie knihu, určite odporúčam film! 


Názov: Darca, Originál názov: The Giver, Autor: Lois Lowry, Vydavateľstvo: Artforum, Žáner: pre mládež

Komentáre

  1. bohuzel jsem film v kine nestihla a knizku jeste nekoupila, ale urcite urcite urcite se na ni chystam :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Milé listy pre ženy / Listy od tvojho Kráľa, Milovanej Princeznej

Keď mi táto drobná knižka prišla, chcela som si každý deň prečítať po jednom liste. Čo myslíte, ako to dopadlo? Za dva večery som ju mala celú zhltnutú. Okrem krásneho spracovania, ktoré sa ponúka čitateľovi, Sheri Shepher zapísala stránky, ktoré by sa páčili každej žene. Veď kto by sa nechcel cítiť ako princezná? Ale má to svoje ALE. 

Táto krásna mnohofarebná knižka otvorí oči ženám - pomôže im vidieť sa tak, ako ich vidí Boh. Mnohé dokonca ani nevedia, že sú dcérami Kráľa, že boli a sú vybrané aby boli jeho Princeznami. Niekde medzi detstvom a dospelosťou vyjednávajú so svojimi rozprávkovými snami, kde bývajú dotlačené do zmeny svojej identity - zmenu, ktorá bola navrhnutá vlastnými neistotami a pochybnými zlátaninami z médií. No tieto nežné, zamilované listy napísané z pohľadu samého Boha dokazujú, že každá žena je nádherná práve taká, aká je. Každá žena, ktorá kráča s dôverou za Božími zámermi, môže pomôcť a požehnať iných - dokonca aj budúce generácie. Je ťažké pozrieť sa na svoj…

Fitness tekvicový koláč

Ingrediencie  Cesto 1 šálka ovsených vločiek 2 lyžičky hnedého cukru pol šálky kokosu olivový olej
Plnka  pol kila maslovej tekvice pol šálky mandľového mlieka 3 lyžice medu 3 bielka 2 lyžičky škorice
Postup 1. Nakrájame tekvicu na malé kúsky a dáme variť do hrnca.  2. Medzitým ako sa varí tekvica si pripravíme základ.  Zmiešame dokopy ovsené vločky, kokos, trocha hnedého cukru a pár kvapiek oleja. Túto zmes natlačíme do formy na pečenie a dáme piecť na 10 minút na 200 stupňov. Pekáč si môžete vystlať papierom, ja som to však nerobila, pretože sa mi to vôbec neprilepovalo.  3. Na plnku požijeme už uvarenú tekvicu, ktorú rozmixujem najemno spolu s medom, škoricou, mandľovým mliekom ( ak nemáte mandľové, použite klasické ) a bielkami.  Rozmixovanú zmes vlejeme do pripravenej formy na pečenie.  4. Najprv dáme piecť na 20 minút po 210 stupňov a potom dopečieme na 170 stupňoch 30 minút.  Prajem dobrú chuť

Po veľmi dlhom čase... nákup kníh cez internet

Nepamätám si, kedy naposledy som si objednávala knihy..a to naozaj. Je to už veľmi dávno, lebo väčšinou som čítala z knižnice, alebo už z tých kníh, ktoré som mala doma a kupovala som len v kamenných kníhkupectvách. A aj tie nákupy sa niesli v duchu jedna maximálne dve knihy a dosť.

Teraz som bola donútená školou si niečo objednať, keďže sme si už vyberali témy bakalárskych prác. Ja som si zvolila literatúru ( logicky že... ) a téma sa viaže na autorku Margitu Kánikovú. Problém je však to, že jej knihy sa zháňajú už ťažšie. V kamenných kníhkupectvách ju vôbec nemali a na internete zväčša len 1. Jediný internetový obchod, ktorý mal AŽ dve jej knihy boli megaknihy.sk. Takže zo všetkej jej prózy som zohnala aspoň dve a zvyšné si budem môcť ísť zobrať do trnavskej knižnice. 

Kniha, ktorá sa ešte dá zohnať je V znamení púpavy, ktorú som naozaj videla vo viacerých internetových obchodoch. O piatej u Thalmeira je síce pokračovaním inej knihy, no aspoň niečo nech mám...Vždy je lepšie pracovať s…