Preskočiť na hlavný obsah

Kam zmizla Aljaška

Názov: Kam zmizla Aljaška, Originál názov: Looking for Alaska, Autor: John Green, Preklad: Monika Kostelníková, Rok vydania OR-2005/SR-2013, Počet strán: 219, Vydavateľstvo: Slovart, Žáner: pre mládež, Goodreads: 4,16, Moje hodnotenie:3/5



Miles má bizarnú záľubu v posledných slovách svetových osobností. Najviac ho fascinuje Francois Rabelais a jeho posledná veta: "Idem hľadať to Veľké Azda." Miles si nechce počkať na podobný osud a presvedčí rodičov, nech ho pošlú do internátnej školy mimo mesta. V Alabame si rýchlo nájde nových priateľov: spolubývajúceho Chipa, ktorého všetci volajú Plukovník a ktorý vo voľných chvíľach memoruje nekonečné abecedné zoznamy, i krásnu, ale nepredvídateľnú Aljašku, do ktorej sa zamiluje. Čaká ich rok plný porušovania školského poriadku, testov a skúšok, žartíkov, rozchodov a odhalených tajomstiev. Čo zmení Milesov názor na jeho "Veľké Azda"?

zdroj


Kniha, ktorú pozná každý, vďaka obľúbenému Johnovi Greenovi. Nikdy som sa nesnažila dostať k tomuto autorovi, lebo ma až tak nelákal. No keď som knihu zbadala v knižnici, povedala som si, že to môžem vyskúšať. Nemohla som ho predsa len tak odsúdiť bez toho, aby som niečo od neho neprečítala. A tak sa ku mne dostala Aljaška. 


Kniha, rozpráva o Milesovi, ktorý ide na internátnu školu v Culver Creeku v Alabame. Tam sa spoznáva s jeho spolubývajúcim Plukovníkom, Aziatom Takumim a najdôležitejšou ženou Aljaškou Youngovou. Jeho život slušného chlapca sa mení. Fajčenie, chľastanie a vytváranie žartíkov sa stáva každodenným rituálom. Je šťastný, spokojný, užíva si život študenta, no stane sa niečo nečakané, čo zasiahne všetkých troch, pretože Aljaška Youngová už nie je s nimi. Prečo? Bola to nehoda, alebo sa o to snažila sama. Množstvo otázok im víri hlavou, no ani jeden nepoznal tak dobre Aljašku, aby jej správanie pochopil. Kde je teraz? Kam zmizla?
John Green zdroj

Prvá Greenovka je za mnou, no sklamala ma. Od toľkého ospevovania a chválenia som čakala niečo bravúrne, čo ma hneď ohúri a nebudem sa vedieť odtrhnúť od knihy. Nič také sa však nekonalo. 
Celý príbeh sa točil okolo študijného života, ktorý zahŕňal pitie a fajčenie. Síce tam bolo opisované dospievanie Milesa, bolo to brané len z uhľa rebélie. V druhej polovici knihy je vidno aj smutnú stránku, kedy je viac vidieť myšlienky a city dospievajúceho chlapca. 
Síce som si postavy celkom obľúbila, okrem Aljašky, príbeh ma nijako nechytil. Čakala som veľké zvraty...bol tam len jeden, no po ňom mi to prišlo ešte horšie. Nijako ma neprekvapovalo ako kniha smerovala a dej bol už fádny. To čo malo byť zrejme vtipné, ma vôbec nebavilo....Asi som nepochopila tie vtipy. Pre moju smolu ma nezaujala téma knihy a ani jej spracovanie. Napriek tomu sa to čítalo celkom fajn, dialógy boli veľmi živé a z knihy frčala energia. Tomu množstvu vulgarizmov sa nevyrovná ani to, že Plukovníka som si veľmi obľúbila a najviac mi prischol k srdcu. Nemôžem dať však viac ako 3/5 pretože som čakala oveľa viac. 

A je to ďalšia kniha, ktorú každý chváli, má úžasné hodnotenia, no ja nechápem prečo. 

Tak sme to nakoniec vzdali. Už ma nebavilo naháňať ducha, ktorý nechcel, aby sme ho objavili. Možno sme zlyhali, ale myslím , že niektoré tajomstvá by mali zostať tajomstvami. Ešte stále som ju nepoznal, ako by som chcel, no to už ani nikdy nebudem. Znemožnila mi to. 

My sme však zistili, čo sa dalo odhaliť, a pri tom pátraní nás zblížila - plukovníka, takumiho a mňa. A presne o to išlo. Nenechala mi dosť priestoru na to, aby som odhalil ju, ale dala mi ho dosť, aby som znovu objavil Veľké Azda. 



Pre mňa najkrajšou sa stala francúzska, čo je aj anglická a naopak najhoršou maďarská. Začínam byť o tom presvedčená , že v Maďarsku nie sú schopní spraviť peknú obálku. Ďalej obálka, ktorá mi k tejto knihe vôbec nepasuje je nemecká ( naozaj nechápem prečo takúto zvolili ). A radím ju hneď na druhú najhoršiu. Ktorá je podľa vás najlepšia? 






Komentáre

  1. Nejhorší obálka je určitě Maďarská. Na knihu se těším a jsem hodně zvědavá jak se mi bude líbit. Já patřím k těm lidem co mají rádi Greena ne že bych ho zrovna milovala, ale jeho knihy se mi líbí. Skvělá recenze. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ani ja nechápem, prečo je Green taký obľúbený. Jeho knihy sú fajn, ale žeby spravili "wau efekt", tak to nie - aj tak vždy používa citové vydierania v podobe úmrtia z jednej obľúbených postáv. Aljašku som čítala dávnejšie, ale tiež na mňa pôsobila priemerne. Je pravda, že Green schoval v knihe zaujímavé myšlienky a určite aj tajné posolstvá, ale ani tak mi to neprišlo úžasné. Ale Plukovníka som mala rada aj ja ;)
    A tie obálky, musím súhlasiť - maďarská, to je hrôza...a francúzska sa mi páči tiež najviac :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

RECENZIA - Nemecké dievča neplače ( Michaela Ella Hajduková )

Názov: Nemecké dievča neplače,Autor: Michaela Ella Hajduková, Rok vydania: OR/SR- 2016Počet strán: 219Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román pre ženy, vojnový román,Moje hodnotenie: 4/5

Ľudia sú ako domy. Majú veľa svetlých aj tmavých kútov, zatvorených dverí a svoju trinástu komnatu. Príbeh o tom, čo sa stane, keď sa rozhodneme niektoré dokorán otvoriť. Markus a Emma vyzerajú navonok ako úplne bežný zaľúbený pár. Pracujú však pre tajnú organizáciu, ktorá vznikla po vojne ako pocta súrodencom Schollovcom (Die Weiße Rose - Biela ruža). Organizácia odhaľuje vojnové zločiny a zločincov. Narazia na veľmi dôležitý objav, ale zároveň odhalia inú organizáciu, ktorá je nebezpečná a chce zostať utajená. Všetky stopy vedú k Lebensbornu - nacistami vytvorenému projektu, ktorého cieľom bolo, na základe nacistickej ideológie o rasovej hygiene, zvýšiť počet árijských detí vrátane detí pochádzajúcich z mimomanželských zväzkov. Lenže tam sa ciele nekončili. Svetlovlasé a modrooké deti v nacistami okupo…

RECENZIA - Zmŕtvychvstanie ( Michael Punke )

Názov: Zmŕtvychvstanie, Origin. názov: The Revenant, Autor: Michael Punke, Preklad: Slavomír Hrivnák , Rok vydania: OR-2002/SR- 2016Počet strán: 259Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román podľa skutočných udalostí, dobrodružný román, Moje hodnotenie: 4.5/5


Román o obdivuhodnej ľudskej nezlomnosti SKUTOČNÝ PRÍBEH Z DRSNEJ DIVOČINY #1 New York Times Bestseller

Píše sa rok 1823 a Hugh Glass sa spolu s lovcami kožušín zúčastňuje výpravy v neprebádaných Skalnatých horách. Uprostred hlbokých lesov muži vzdorujú náročným podmienkam, ako aj útokom miestnych Indiánov. Keď odvážneho Hugha napadne obrovský grizly, podarí sa mu ho zabiť, ale utrpí vážne zranenia, ktoré mu zabránia pokračovať v ceste so zvyškom výpravy. Hugh je vydaný na milosť a nemilosť zradcovi Johnovi Fitzgeraldovi, ktorý sa má podľa dohody oňho postarať spolu s najmladším členom výpravy. Tento strhujúci skutočný príbeh je jasným dôkazom toho, aký nezlomný je ľudský duch a čo všetko dokáže v túžbe po živote prekonať - nezastaví h…

RECENZIA - V Pasci ( Dani Pettreyová )

Názov: V pasci, Origin. názov: Stranded, Autor: Dani Pettreyová, Preklad: Zuzana Venglíková , Rok vydania: OR-2013/SR- 2015Počet strán: 271Vydavateľstvo: i527.net, Žáner: detektívka,  dobrodružný román, kresťanská literatúra, romantika,Moje hodnotenie: 4.5/5



Keď jej priateľka záhadne zmizne, ide o každú minútu!Darcy St. Jamesová sa vracia na Aljašku, aby pomohla svojej priateľke, investigatívnej novinárke, pri odhaľovaní veľkého prípadu. Keď však dorazí na miesto, zistí, že jej priateľka je nezvestná. Znepokojí ju ľahostajný prístup posádky lode, preto sa pustí do pátrania na vlastnú päsť.Posledná osoba, ktorú Gage McKenna očakáva na palube lode, na ktorej má pracovať ako vedúci zážitkových aktivít, je Darcy. Najradšej by na ňu zabudol, ale nedokáže. Keď sa ocitnú v odľahlých častiach Aljašky a napokon aj v cudzí vodách, neubráni sa pocitom strachu o jej bezpečnosť. Deje sa niečo čudné a čím hlbšie sa v pátraní dostávajú, tým viac si je istý, že odhalili iba vrchol ľadovca.zdroj Po …