Preskočiť na hlavný obsah

Eleanor a Park

Názov: Eleanor a Park, Origin. názov: Eleanor and Park, Autor: Rainbow Rowellová, Preklad: Diana Ghaniová, Rok vydania: OR-2013/SR-2014, Počet strán: 335, Vydavateľstvo: Ikar/Yoli, Žáner: pre násťročných, Hodnotenie-Goodreads: 4.16, Moje hodnotenie: 3


Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní. 

Eleanor 
Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje. 

Park 
Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy. Parkovu matku si totiž otec priviedol z Kórey a syn zdedil jej ázijské črty. A tak si najradšej číta komiksy, počúva obľúbenú hudbu a v školskom autobuse sedí sám. 
Až kým jedného dňa nenastúpi istá červenovláska a nikto – okrem neho – ju k sebe nepustí sadnúť. 
Eleanor a Park nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska takmer nikdy nevydrží. Sú však aj dosť zúfalí a dosť odvážni, a tak to spolu skúsia... 

zdroj



Eleanor i Park sú napriek svojej nedokonalosti veľmi sympatické postavy. Ich prvotné stretnutie vôbec nenaznačuje, že by z nich niekedy mohli byť priatelia. Akoby niekto mohol niečo vidieť na červenovlasej, guľatej dievčine? Alebo na nižšom Aziatovi?
Nuž, nedokonalosť a protiklady si môžu byť bližšie ako sa na prvý pohľad zdá. Spojí ich jedna spoločná vášeň-komiksy. No i napriek veľkej láske si prechádzajú nepríjemnými vecami. 


Predstava sladkého románu je nepresná. Napriek láske, ktorá sa v knihe vyskytuje, majú postavy množstvo problémov aj vo svojom osobnom živote. 

Eleanor žije s matkou a s ďalšími súrodencami. Na tom by nebolo nič zvláštne , keby nežijú v mizerných podmienkach v malom domčeku a jej náhradný otec nie je alkoholik, nebije matku a nehuláka na každého. 
Na druhej strane má Park slušnú a zabezpečenú rodinu. Po matke však zdedil genetiku a tak je nižší, menej svalnatý a chýba mu sebavedomie. 

Ich vzťah je svojím spôsobom dosť zvláštny. Je plný tajomstiev a skrývačiek. Musia čeliť posmechu iných ľudí i šikane. No i napriek tomu chcú byť spolu. 

............................................................................................................................

Keď som sa začítala do tejto knihy, tak som mala na ňu dosť vysoké nároky. Obávala som sa, že kniha bude zameraná len na sladkú romantiku medzi Eleanor a Parkom. Autorka sa však so životami hlavných hrdinov pohrala, aj keď dosť veľká časť bola zameraná len na Eleanor. Ukázala zlú stránku života, keď dieťa žije s takým otcom, akého mala Eleanor a tiež to aký môže mať vplyv na dieťa, že jej skutočný otec si na ňu ani čas nevie nájsť. Na druhej strane, Parkov život zostal pomerne dosť zakrytý a tam som sa dozvedela len úplne základy o jeho rodine, nič navyše. 
Pre mňa bolo veľkým plusom, čítanie z pohľadu dvoch postáv. Ja mám taký štýl aj najradšej, keď vidím do hlavy oboch postáv, poprípade ešte viacerých. V tomto prípade som sa veľakrát čudovala nad chovaním hrdinov. Samotný koniec bol po logickej stránke zvláštny...Tým nechcem povedať, že sa mi nepáčil, lebo v podstate mi nijako nevadil, len som tam nepochopila správanie Eleanor a jej nechuť?tvrdohlavosť? na odpísanie listu. Túto časť som veľmi nepochopila, ale tým, že koniec je otvorenejší, tak si každý čitateľ môže spraviť svoj vlastný názor. 
Ďalším plusom bolo to, že kniha je písaná takým veľmi čitateľným spôsobom. Veľmi rýchlo sa číta a aj dobre. Ja som ju v jeden večer začala čítať a na ďalší deň bola dočítaná. Je trocha zatajená takým rúškom tajomstva, lebo nedá sa presne očakávať, že čo autorka vymyslí s postavami a samotným koncom. 
Samotný námet knihy je tiež fajn, nenachádzajú sa tu dokonalí hlavní hrdinovia a je tam poukázané aj na to, že aj s chybami sa dá ľúbiť. Plus je do toho daná aj problematika v rodine a to aký to má psychický dopad. 

Nebola by som to ja keby kniha pre mňa nemá i mínusy. 
Totižto, po prečítaní knihy som nepocítila žiadny wau efekt. Prišlo mi to v tomto také normálne, akoby sa úplne nenaplnili moje veľké očakávania. Príbeh fajn, koniec trochu nedotiahnutý, postavy v pohode, ale niečo tomu strašne chýbalo. Aspoň pre mňa. Občas som sa totižto aj pristihla, že sa snažím preskakovať slovíčka, lebo tam boli hluchšie miesta. A občas sa mi zdalo, že sa tam určité veci opakujú. Preto je moje hodnotenie nižšie, ale stále dobré. 
Určite knižku odporúčam niekomu, kto má chuť na takú oddychovku a niečo, čo sa rýchlo prečíta. Ja by som určite rada siahla aj po Fanúšičke. 

Celý večer ju držal za ruku, akoby bol jej frajer. Veď je tvoj frajer, ty trúba, opakovala si. Dievča v hudobninách sa tvárilo sklamane. V každom uchu malo osem dierok a očividne si myslelo, že Park je najúžasnejší chalan na svete. Na Eleanor sa dívala, akoby chcela povedať: To hádam nemyslíš vážne. Eleanor sa zatvárila, akoby jej chcela naznačiť: Sama tomu nemôžem uveriť. 
Poprechádzali sa po trhu a potom prešli cez cestu do parku. Eleanor ani netušila, že to všetko existuje. Nedošlo jej, že Omaha by mohla byť pekné miesto. (Ktovie prečo bola presvedčená, že to má na svedomí Park. S ním bol celý svet krajší.) 

zdroje obrázkov:

obr.1
obr.2

Komentáre

  1. Veľmi sa mi páči tvoj štýl písania :) A všeobecne aký máš postup ...

    www.aduliksun.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

RECENZIA - Nemecké dievča neplače ( Michaela Ella Hajduková )

Názov: Nemecké dievča neplače,Autor: Michaela Ella Hajduková, Rok vydania: OR/SR- 2016Počet strán: 219Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román pre ženy, vojnový román,Moje hodnotenie: 4/5

Ľudia sú ako domy. Majú veľa svetlých aj tmavých kútov, zatvorených dverí a svoju trinástu komnatu. Príbeh o tom, čo sa stane, keď sa rozhodneme niektoré dokorán otvoriť. Markus a Emma vyzerajú navonok ako úplne bežný zaľúbený pár. Pracujú však pre tajnú organizáciu, ktorá vznikla po vojne ako pocta súrodencom Schollovcom (Die Weiße Rose - Biela ruža). Organizácia odhaľuje vojnové zločiny a zločincov. Narazia na veľmi dôležitý objav, ale zároveň odhalia inú organizáciu, ktorá je nebezpečná a chce zostať utajená. Všetky stopy vedú k Lebensbornu - nacistami vytvorenému projektu, ktorého cieľom bolo, na základe nacistickej ideológie o rasovej hygiene, zvýšiť počet árijských detí vrátane detí pochádzajúcich z mimomanželských zväzkov. Lenže tam sa ciele nekončili. Svetlovlasé a modrooké deti v nacistami okupo…

RECENZIA - Zmŕtvychvstanie ( Michael Punke )

Názov: Zmŕtvychvstanie, Origin. názov: The Revenant, Autor: Michael Punke, Preklad: Slavomír Hrivnák , Rok vydania: OR-2002/SR- 2016Počet strán: 259Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román podľa skutočných udalostí, dobrodružný román, Moje hodnotenie: 4.5/5


Román o obdivuhodnej ľudskej nezlomnosti SKUTOČNÝ PRÍBEH Z DRSNEJ DIVOČINY #1 New York Times Bestseller

Píše sa rok 1823 a Hugh Glass sa spolu s lovcami kožušín zúčastňuje výpravy v neprebádaných Skalnatých horách. Uprostred hlbokých lesov muži vzdorujú náročným podmienkam, ako aj útokom miestnych Indiánov. Keď odvážneho Hugha napadne obrovský grizly, podarí sa mu ho zabiť, ale utrpí vážne zranenia, ktoré mu zabránia pokračovať v ceste so zvyškom výpravy. Hugh je vydaný na milosť a nemilosť zradcovi Johnovi Fitzgeraldovi, ktorý sa má podľa dohody oňho postarať spolu s najmladším členom výpravy. Tento strhujúci skutočný príbeh je jasným dôkazom toho, aký nezlomný je ľudský duch a čo všetko dokáže v túžbe po živote prekonať - nezastaví h…

RECENZIA - V Pasci ( Dani Pettreyová )

Názov: V pasci, Origin. názov: Stranded, Autor: Dani Pettreyová, Preklad: Zuzana Venglíková , Rok vydania: OR-2013/SR- 2015Počet strán: 271Vydavateľstvo: i527.net, Žáner: detektívka,  dobrodružný román, kresťanská literatúra, romantika,Moje hodnotenie: 4.5/5



Keď jej priateľka záhadne zmizne, ide o každú minútu!Darcy St. Jamesová sa vracia na Aljašku, aby pomohla svojej priateľke, investigatívnej novinárke, pri odhaľovaní veľkého prípadu. Keď však dorazí na miesto, zistí, že jej priateľka je nezvestná. Znepokojí ju ľahostajný prístup posádky lode, preto sa pustí do pátrania na vlastnú päsť.Posledná osoba, ktorú Gage McKenna očakáva na palube lode, na ktorej má pracovať ako vedúci zážitkových aktivít, je Darcy. Najradšej by na ňu zabudol, ale nedokáže. Keď sa ocitnú v odľahlých častiach Aljašky a napokon aj v cudzí vodách, neubráni sa pocitom strachu o jej bezpečnosť. Deje sa niečo čudné a čím hlbšie sa v pátraní dostávajú, tým viac si je istý, že odhalili iba vrchol ľadovca.zdroj Po …