Preskočiť na hlavný obsah

MINIRECENZIE - Fanúšička, Chatrč, Hrdinovia


Ahojte. Som rada, že ste si otvorili tento článok a dúfam, že vám môj pohľad na dané knihy aj pomôže. V tomto príspevku sa vyjadrím ku knihám: Fanúšička (Rainbow Rowell ), Chatrč ( William Paul Young ) a Hrdinovia ( Božena Slančíková - Timrava ) 



Rainbow Rowell patrí už na slovenskom trhu k známejším autorkám. Okrem Fanúšičky, u nás prerazila aj knihou Eleanor a Park. Keďže som obe tieto knihy čítala, mohla som trochu aj porovnávať. Došla som však k záveru, že neviem vybrať, ktorá by mohla byť lepšia alebo horšia. 

Kniha Fanúšička hovorí príbeh o Cath, ktorá je pobláznenou fanúšičkou a spisovateľkou fanfiction. U nej slovo pobláznená a fanúšička však treba vynásobiť, pretože je to až extrém. Ďaleko za ňou nezaostáva ani jej sestra Wren, jej dvojča. V podstate ide o klasický súrodenecký vzťah, ktorý sa domrví, keď obe dievčatá odídu na vysokú školu. Wren nechce bývať so svojou sestrou a značne sa jej začne aj vyhýbať. Zapletú sa do toho rodinné hádky a alkohol, čo potom dáva knihe aj trošku psychologickú stránku. . 
Cath kvôli svojmu strachu z ľudí zostáva dlhé hodiny zavretá na internátnej izbe a píše o Simonovi. Ten sa stane "jej životom". Náhle však zažíva sklz a stres, či stihne dopísať vlastnú verziu príbehu dovtedy, kým vyjde originál. Samozrejme nemôžeme zabudnúť na rodinnú drámu, novú lásku, život na internáte a s tým spojené veci. 

Fanúšička je napísaná dvoma príbehmi, keďže jedným sledujeme samotný príbeh Cath a druhý zas ukazuje to, čo ona píše na svoj blog. Pre niekoho možno zaujímavá forma, ale mne to úplne nesadlo. Nešlo ani tak o to,  akou formou, ale o to, že ma ten Simonov príbeh vôbec nezaujímal. Samotný fakt, že ona písala fantasy, čo ja veľmi nečítam....naznačoval, že to nie je pre mňa. Čo sa týka samotného príbehu o Cath, išlo o klasický teenagerský román, ktorý bol plný školského života, problémov, ktoré v tom veku vznikajú a lásky. Z tohto pohľadu bola kniha fajn, ale ako som napísala vyššie, časti, ktoré poukazovali na literárnu tvorbu Cath ma nijako neohúrili. ( občas som ich aj preskakovala ) Ak máte chuť na niečo jednoduché, pričom si oddýchnete Fanúšička vám môže spríjemniť čas.



Chatč som si vybrala k čítaniu po tom, čo som získala čitateľskú skúsenosť s autorom Williamom Paulom Youngom ( kniha Rázcestie ). Dá sa povedať, že som mala gigantické očakávania, lebo Rázcestia bola kniha, ktorá sa do mňa úplne vpila. To sa však už nedá povedať o Chatrči. I keď má veľmi kladné hodnotenia, u mňa zostane zrejme priemerom, po ktorom viackrát už nesiahnem. 

Celý príbeh sa odohráva okolo Mackenzieho Allena Philipsa. Ten počas jedných prázdnin odchádza so svojimi troma deťmi na výlet do hôr. Nečakane sa však udeje veľká trágédia, kedy jeho najmladšiu dcéru unesú. Po niekoľkodňovom vyšetrovaní sa nájde jej zakrvavené oblečenie v chatrči. Každému je jasné, že dievčatko bolo zavraždené. Po niekoľkých rokoch počas veľkej zimnej búrke, Mackenzie nájde v poštovej schránke čudný odkaz. Je podpísaný Tatom a hovorí mu, aby prišiel do chatrči. Mackenzie najprv nevie ako na odkaz reagovať, napokon sa však rozhodne, že sa do chatrči vráti. 

A tu nastáva kameň úrazu. Trištvrtina knihy je o tom ako Mackenzie sa zhovára s Bohom, Ježišom a Duchom Sv. I keď niekedy sa tam tiahnu zaujímavé myšlienky ( napríklad o odpustení alebo živote po smrti ) ale  skoro stále je to o tom istom, naťahuje sa dej a čítanie sa vlečie. Nakoniec prichádza autohavária pri ktorej náš hlavný hrdina upadne do kómy. Takže nastáva dilema, či tomu veriť alebo nie. A je to dosť polemizujúce. Časti by aj človek chcel veriť, ale niektorým veciam vôbec. Preto si aspoň ja z knihy beriem určité myšlienky, ktoré neprotirečia tomu, čomu sama verím a zvyšok hádžem na okraj spomienok. No ale názor na túto knihu si musí každý spraviť sám.



Nakoniec sa dostávam ku slovenskej klasike...a tou je Božena Slančíková - Timrava a jej Hrdinovia. Musím sa priznať, že mi sme túto prózu k maturitám ani nepreberali a neviem, ako je to na iných stredných školách, ale predpokladám, že i tak to poznáte, tak sa k tomu vyjadrím naozaj tak v krátkosti. 

Hrdinovia je príbeh jednej dediny, ktorý však vraví za všetky dediny a osudy ľudí, ktorí v týchto dedinách žili a vojna ich zobrala preč. Rovnako aj za ľudí, ktorí prišli o svojich blízkych a strechy nad hlavami. Pre mňa to bol veľmi silný príbeh a Timrave sa podarilo dať do neho všetky emócie. Pamätala som si ju ako tú, ktorá stvrila Ťapákovcov, no teraz sa v mojich očiach posunula na niečo vyššie. Taký dôkaz toho, že to bola vynikajúca spisovateľka a právom patrí medzi povinnú literatúru. 




Komentáre

  1. Z Chatrče jsem měla podobné dojmy jako ty - pár zajímavých myšlenek tam bylo, ale zbytek byl takový táhlý, nebavil mě, nechytil mě a vlastně už ani pořádně nevím, o čem že to bylo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uf som rada, že niekto má rovnaký názor ako ja :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

RECENZIA - Nemecké dievča neplače ( Michaela Ella Hajduková )

Názov: Nemecké dievča neplače,Autor: Michaela Ella Hajduková, Rok vydania: OR/SR- 2016Počet strán: 219Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román pre ženy, vojnový román,Moje hodnotenie: 4/5

Ľudia sú ako domy. Majú veľa svetlých aj tmavých kútov, zatvorených dverí a svoju trinástu komnatu. Príbeh o tom, čo sa stane, keď sa rozhodneme niektoré dokorán otvoriť. Markus a Emma vyzerajú navonok ako úplne bežný zaľúbený pár. Pracujú však pre tajnú organizáciu, ktorá vznikla po vojne ako pocta súrodencom Schollovcom (Die Weiße Rose - Biela ruža). Organizácia odhaľuje vojnové zločiny a zločincov. Narazia na veľmi dôležitý objav, ale zároveň odhalia inú organizáciu, ktorá je nebezpečná a chce zostať utajená. Všetky stopy vedú k Lebensbornu - nacistami vytvorenému projektu, ktorého cieľom bolo, na základe nacistickej ideológie o rasovej hygiene, zvýšiť počet árijských detí vrátane detí pochádzajúcich z mimomanželských zväzkov. Lenže tam sa ciele nekončili. Svetlovlasé a modrooké deti v nacistami okupo…

RECENZIA - Zmŕtvychvstanie ( Michael Punke )

Názov: Zmŕtvychvstanie, Origin. názov: The Revenant, Autor: Michael Punke, Preklad: Slavomír Hrivnák , Rok vydania: OR-2002/SR- 2016Počet strán: 259Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román podľa skutočných udalostí, dobrodružný román, Moje hodnotenie: 4.5/5


Román o obdivuhodnej ľudskej nezlomnosti SKUTOČNÝ PRÍBEH Z DRSNEJ DIVOČINY #1 New York Times Bestseller

Píše sa rok 1823 a Hugh Glass sa spolu s lovcami kožušín zúčastňuje výpravy v neprebádaných Skalnatých horách. Uprostred hlbokých lesov muži vzdorujú náročným podmienkam, ako aj útokom miestnych Indiánov. Keď odvážneho Hugha napadne obrovský grizly, podarí sa mu ho zabiť, ale utrpí vážne zranenia, ktoré mu zabránia pokračovať v ceste so zvyškom výpravy. Hugh je vydaný na milosť a nemilosť zradcovi Johnovi Fitzgeraldovi, ktorý sa má podľa dohody oňho postarať spolu s najmladším členom výpravy. Tento strhujúci skutočný príbeh je jasným dôkazom toho, aký nezlomný je ľudský duch a čo všetko dokáže v túžbe po živote prekonať - nezastaví h…

RECENZIA - V Pasci ( Dani Pettreyová )

Názov: V pasci, Origin. názov: Stranded, Autor: Dani Pettreyová, Preklad: Zuzana Venglíková , Rok vydania: OR-2013/SR- 2015Počet strán: 271Vydavateľstvo: i527.net, Žáner: detektívka,  dobrodružný román, kresťanská literatúra, romantika,Moje hodnotenie: 4.5/5



Keď jej priateľka záhadne zmizne, ide o každú minútu!Darcy St. Jamesová sa vracia na Aljašku, aby pomohla svojej priateľke, investigatívnej novinárke, pri odhaľovaní veľkého prípadu. Keď však dorazí na miesto, zistí, že jej priateľka je nezvestná. Znepokojí ju ľahostajný prístup posádky lode, preto sa pustí do pátrania na vlastnú päsť.Posledná osoba, ktorú Gage McKenna očakáva na palube lode, na ktorej má pracovať ako vedúci zážitkových aktivít, je Darcy. Najradšej by na ňu zabudol, ale nedokáže. Keď sa ocitnú v odľahlých častiach Aljašky a napokon aj v cudzí vodách, neubráni sa pocitom strachu o jej bezpečnosť. Deje sa niečo čudné a čím hlbšie sa v pátraní dostávajú, tým viac si je istý, že odhalili iba vrchol ľadovca.zdroj Po …