RECENZIA - Železná skúška ( Holly Blacková, Cassandra Clarová )

Názov: Železná skúška , Origin. názov: The Iron TrialAutor: Holly Blacková, Cassandra ClarováPreklad: Michal Jedinák , Rok vydania: OR-2014/SR- 2015Počet strán: 279Vydavateľstvo: Ikar - Yoli, Žáner: fantasy, Moje hodnotenie: 4/5

Dvanásťročný Callum Hunt odmalička vie, že ak by sa niekedy zaplietol s mágiou, znamenalo by to preňho smrteľné nebezpečenstvo. Keď dostane pozvánku na vstupnú „železnú“ skúšku do magistéria, tajomnej čarodejníckej školy, rozhodne sa za každú cenu neuspieť. Lenže majster Rufus si ho napriek tomu vyberie za učňa. A tak chlapec prichádza do školy v podzemných jaskyniach, na miesto s magickou, ale aj zlovestnou históriou a neistou budúcnosťou. Žiakov tu učia čarovať a je to celkom zábavné, lenže zároveň ich pripravujú na to, že raz možno budú musieť zachraňovať svet pred Nepriateľom smrti. Call sa prvý raz v živote necíti ako čudák a dokonca verí, že si v magistériu nájde priateľov. Lenže železná skúška je iba začiatok a to najťažšie ho ešte len čaká.
Železná skúška je prvá kniha z celosvetovo úspešnej série Magistérium.
  zdroj
Callum Hunt nie je obyčajný chlapec. Objavuje magické schopnosti, kvôli ktorým sa dostane do Magistéria. Magistérium je čarodejnícka škola, ktorá sa nachádza v podzemí a žiaci sú rozdelení do skupiniek, kde si ich vyberajú mágovia. Call je vybratý spolu s Tamarou a Aaronom. S okolitým svetom neprichádzajú vôbec do kontaktu. Celým ich životom je škola. Môže sa zdať, že škola je bezpečným miestom, no ako veľmi? Špehovia sa vedia dostať i tam, a nie je vôbec tajomstvom, že kedykoľvek môže nastať nová vojna. Pri tej poslednej zahynula i Callova matka. Dobrodružstvo sa mení na hrôzu. Rebel Call stojí pred rôznymi rozhodnutiami. Prejde cez bránu, alebo jeho moc bude spútaná kvôli tomu, kto je a nie je?

Áno priznávam, nečítam veľmi fantasy. A keď už idem nejaké čítať, tak si to veľmi premyslím. Nuž, ale i pred touto knihou som sa bála. Od Holly Blackovej som nič nečítala a od Cass Clarovej som prečítala prvé3 diely Nástrojov smrteľníkov a prvý diel Pekelných strojov, ale nikdy som nemala veľkú potrebu čítať aj ďalšie časti. Tak prečo nezačať ďalšiu knihu na pokračovanie? V tomto prípade som si povedala, že ak sa mi to bude páčiť, tak má to len dve časti a hádam nebudem taká lenivá, zohnať aj druhú časť. :D Tak držte palce.

Hneď na začiatok treba povedať, že kniha Železná skúška je jednoduchá kniha. A povedala by som, že skôr zaujme detského čitateľa ( ja som stále dieťa :D :D ). Mnohí ju prirovnávajú k Harrymu Potterovi a určite ich chápem, pretože niektoré veci v nej boli ako skopírky. Napriek tomu to nijako autorkám nevyčítam, však niekde treba brať tú inšpiráciu. I keď tam boli podobné prvky, dej bol o niečom úplne inom a samotná zápletka mi sériu Harryho Pottera nijako nepripomínala.

Call Hunt je typický outsider, ktorý sa najprv nesnaží zapadnúť medzi ostatné deti. Jeho cieľom nebolo dostať sa do Magistéria, ale práve naopak, nespraviť skúšky. Celý život do neho otec hustil, akí sú čarodejníci zlí, mágia je zlá a kto raz vstúpi do Magistéria, už sa odtiaľ nedostane. Call tomu veril, bol ponurý a vo všetkom čarodejníckom videl zlo. To, že bol hendikepovaný, v ňom ešte viac vyvolávalo pocit, že ho ohovárajú a smejú sa mu za chrbtom. Časom však vidíme aj druhú stranu Calla, ktorý je dieťa a chce sa zabávať, chce mať priateľov, no i tak sa niečo v ňom búri. Slovo autorita mu veľmi nehovorí a preto sa nebojí porušovať žiadne pravidlá, i keď by ho za to mohli vyhodiť zo školy. Napriek svojej uzavretosti sa dokáže i spriateliť. Postupom deju vidíme, čo všetko pre Calla znamenajú Tamara a Aaron, a čo všetko je ochotný spraviť pre priateľstvo. No vidíme i sklamanie a jeho smútok, neistotu, strach i tvrdohlavosť.

Za knihou netreba hľadať žiadne skryté myšlienky. Možno to mi na knihách trošku prekáža, lebo keď aj takúto knihu prečítam, nezanechá vo mne nijaký veľký odkaz. Ale zas chápem, že asi pri fantasy sa to ani nedá. Ale bolo by fajn prečítať raz takú fantasy, z ktorej si fakt poviem wau a zostane vo mne navždy. Tej dám potom plný počet. Tu som dala 4/5, pretože stále to pre mňa nebolo dokonalé a čakám, že dvojka bude lepšia. Plus tá podobnosť niekedy pálila do očí..
Je to však jednoduchý fantasy príbeh, ktorý vám otvorí svet pod zemou. Ukáže vám silu živlov, mágiu, boj dobra a zla, silu priateľstva, neľahké rozhodnutia, tajomstvá a príbeh jedného chlapca. Ide o oddychové čítanie, kedy zapracuje i vaša fantázia a oči zas budú potešené malými kresbičkami v knihe.
Autorkám sa podarilo vytvoriť zaujímavú zápletku, na čo som zvedavá, ako ju v druhej časti rozlúskajú. A som vlastne zvedavá na všetko, čo bude v druhom diely. :D

Takže ak máte radi fantasy knižky, a nebude vám vadiť troška podobnosti s Harrym Potterom, určite sa pustite aj do Magistéria.

Druhý diel Magistéria - Medená rukavica

Callum Hunt prežíva letné prázdniny inak ako ostatné deti. Jeho najbližším spoločníkom je vlk posadnutý chaosom a otec ho podozrieva, že v synovi drieme zlo. Okrem toho väčšina detí sa na jeseň nevracia do magického sveta magistéria, podzemnej čarodejníckej školy, a tak sa cíti osamelý.
Callumov už i tak neľahký život sa ešte väčšmi skomplikuje, keď nazrie do pivnice a zistí, že vlastný otec ho chce zničiť a rovnako aj jeho vlka. Chlapec ujde do magistéria, lenže ani tu sa pohromy nekončia. Niekto ukradol alkahest, medenú rukavicu schopnú pripraviť niektorých mágov o čarodejnícke schopnosti. Pri hľadaní vinníka Call a jeho priatelia Aaron a Tamara upútajú pozornosť nebezpečných protivníkov a priblížia sa k ešte nebezpečnejšej pravde. Tajomstvá magistéria sa prehlbujú.
Neuveriteľná púť chlapca, od ktorého môže závisieť osud sveta, pokračuje.
 zdroj