RECENZIA - Zmŕtvychvstanie ( Michael Punke )

Názov: Zmŕtvychvstanie , Origin. názov: The RevenantAutor: Michael PunkePreklad: Slavomír Hrivnák , Rok vydania: OR-2002/SR- 2016Počet strán: 259Vydavateľstvo: Motýľ, Žáner: román podľa skutočných udalostí, dobrodružný román, Moje hodnotenie: 4.5/5

Román o obdivuhodnej ľudskej nezlomnosti
SKUTOČNÝ PRÍBEH Z DRSNEJ DIVOČINY
#1 New York Times Bestseller

Píše sa rok 1823 a Hugh Glass sa spolu s lovcami kožušín zúčastňuje výpravy v neprebádaných Skalnatých horách. Uprostred hlbokých lesov muži vzdorujú náročným podmienkam, ako aj útokom miestnych Indiánov. Keď odvážneho Hugha napadne obrovský grizly, podarí sa mu ho zabiť, ale utrpí vážne zranenia, ktoré mu zabránia pokračovať v ceste so zvyškom výpravy. Hugh je vydaný na milosť a nemilosť zradcovi Johnovi Fitzgeraldovi, ktorý sa má podľa dohody oňho postarať spolu s najmladším členom výpravy. Tento strhujúci skutočný príbeh je jasným dôkazom toho, aký nezlomný je ľudský duch a čo všetko dokáže v túžbe po živote prekonať - nezastaví ho ani drsná, nepriateľská krajina, vážne zranenia, krutá zrada, brutálna zima či strety s bojovými kmeňmi. Príbeh Hugha Glassa dodnes fascinuje každého, kto s ním príde do kontaktu, preto sa ním inšpiroval aj Michael Punke, ktorý ho zachytil v knižnej podobe, a tiež sa stal predlohou pre oskarový film Revenant: Zmŕtvychvstanie. zdroj

Hugh Glass s lovcami kožušín prechádzajú cez Skalnaté hory. Ide väčšinou o chlapov, ktorí hľadajú dobrodružstvo, alebo pred niečím unikajú. Hugh však úplne nepatrí ani do jednej z týchto skupín. Je však z výpravy najviac skúsený, vďaka udalostiam, ktoré sa stali v jeho živote. Všetkých však prekvapí, keď nájdu Hugha ležať na zemi, po súboji s veľkým medveďom. Je zázrakom, že vôbec prežil.
Jeho zranenia sú však katastrofálne. Kapitán výpravy vyberie dvoch chlapov - Johna Fitzgeralda, Jima Bridgera, aby zostali s Glassom, zatiaľ kým neumrie. Potom ich majú dobehnúť. John je zradca a násilník a Jim je najmladší z výpravy, z ktorého si doťahujú. Chlapi porušia sľub, ktorí dali a odchádzajú od Hugha, ktorý ešte žije. Poberú jeho zbrane a nechajú ho ležať na čistinke. Zázrakom sa podarí Hughovi aspoň trocha plaziť, dokonca aj chytiť nejakú potravu, aby prežil. Jeho telo je však celé doráňané. V ranách na chrbte sa mu množia larvy, nevie rozprávať a poriadne piť a jesť cez roztrhané hrdlo a zostal úplne bez zbraní. Napriek tomu, poháňaný vidinou pomsty, prechádza cez ukrutnú prírodu plnú dravcou, no i nemilosrdných kmeňov Indiánov.

Hneď na začiatku musím napísať, že všetci, čo ste videli film, hneď si ho vyhoďte z hlavy!!!!! Nielenže úplne inak končí kniha, ale ešte aj v tom filme je množstvo vecí, ktoré sú  vynechané a mám pocit, že sú vybrané tie najnudnejšie pasáže. A tí, ktorí ste ho čírou náhodou ešte nevideli, radšej si prečítajte knihu.
Prečo som takto začala? Ja sa musím priznať, že ako prvý som videla film. A pre mňa to bolo naozaj nezáživné. Preto som do knihy išla, že však viem ako to skončí, viem ako bude prebiehať dej, poznám všetky postavy....no veľký trt..

Hugh Glassje postava, ktorú si zamilujete. ( A nie preto, lebo ho hrá Leo.) Je to postava, ktorá naozaj existovala a preto vás jeho životný príbeh úplne dostane. Celý jeho život bol veľké dobrodružstvo, ktoré však bolo miestami naozaj príšerné. Či už išlo o stratu rodiny, zajatie pirátmi, alebo zajatie v kmeňoch a nakoniec útok medveďa, ktorý jediný v podstate vidíte vo filme. Tým, že je to súčasnosť popretkávaná minulosťou, tak sa dozvedáte o ňom veľa vecí, ktoré neskôr vypovedajú aj o jeho charaktere. I keď sa môže zdať, že je to nemilosrdný a drsný človek, po prečítaní niektorých vecí z jeho minulosti na neho úplne zmeníte názor.

Čo sa mi na knihe najviac páčilo bolo prostredie. Kto miluje hory, tak by si pri predstavovaní krajiny prišiel na svoje. Čo sa týka práve opisov, tak boli veľmi detaijlné,čo niekedy mohlo viesť aj k nude, pretože chýbali dialógy. To sa však vyskytovalo najmä na začiatku knihy, potom s pribúdajúcimi postavami, táto chybička vymyzla. Ďalším prínosom pre mňa boli dve postavy a to Dominiq a La Vierge, čo boli bratia a síce v knihe nevystupovali dlho,no ich súrodenecký vzťah v čitateľovi musí zanechať veľký dojem. Ešte aj teraz, keď to píšem, tak úplne si vybavujem ich lásku, ktorá bola väčšia, ako strach zo smrti. To ma posúva k tomu, že kniha nie je len nejaký dobrodružný román, ktorý je postavený na zabíjaní bielych a červených. Samozrejme vyskytujú sa tam takéto scény, pretože ide o skutočný román a vtedy to proste tak bolo. Vyskytuje sa tam zabíjanie zvierat, pretože inak by ten človek umrel, ale nie je to také prehnané ako filme ( scéna s koňom - kto videl, tak vie ). Inak táto scéna sa v knihe ani nevyskytuje.
V knihe totižto je množstvo vzťahov, či už priateľských alebo pomstychtivých, ktoré nútia aj čitateľa nad niečím iným premýšľať. Je tam vykreslený smútok, odvaha, zapieranie, chuť žiť a uvedomenie si, že čo sme my ľudia oproti celej prírode. Akí sme maličkí. A samozrejme súrodenecký vzťah Dominiqa a La Viergeho, v ktorom sa nájdu podľa mňa mnohí súrodenci. Nespravili by v takom okamžiku to isté?
Prvotný pohľad na knihu vás možno presvedčí o tom, že ide len o zábavné dobrodružstvo, no za tým dobrodružstvom sa skrýva oveľa viac.

No a keďže ide o skutočný príbeh, na konci knihy sa nachádzajú aj presnejšie informácie k tomu, čo bolo naozaj podľa skutočnosti a čo fantázia. A toho skutočného, tam je naozaj veľa.

Ak vás táto kniha zaujala, alebo ste ju už čítali a chceli by ste niečo podobné, tak vám odporúčam knihu Stratené mesto Z, čo je tiež príbeh podľa skutočných udalostí a je veľmi dobrodružný a ja som sa z tej knihy veľmi veľa nového dozvedela.

Knihu Zmŕtvychvstanie si môžete kúpiť TU