RECENZIA - Nonstop kníhkupectvo pána Penumbru ( Robin Sloan )

Názov: Nonstop kníhkupectvo pána Penumbru , Origin. názov: Mr. Penumbra´s 24- hour BookstoreAutor: Robin SloanPreklad: Pavol Lukáč , Rok vydania: OR-2012/SR- 2013Počet strán: 288Vydavateľstvo: Aktuell, Žáner: dobrodružný román, Moje hodnotenie: 4/5

Tento román je veselý a vzrušujúci príbeh o knihách a moderných technológiách, o šifrovaní a sprisahaní, priateľstve, mladej láske a tajomstve večného života. Dokonalý príbeh pre 21. storočie, plný záhad, tajomstiev, tajných kódov a krásneho písma. Autor výborne zachytil súčasnosť, vytvoril úplné nový a úžasný svet. Kombinuje prvky fantázie, tajomstva, priateľstva a dobrodružstva ako nový spôsob nazerania na moderný konflikt prechodu medzi novými a starými technológiami.
Kniha, ktorá vychádza v 25 krajinách, oplýva inteligentným humorom a jedným dychom si ju prečítajú čitatelia všetkých vekových kategórii, aj zanietení itečkari a programátori, ktorí zistia, že majú s hlavným hrdinom veľa spoločného. Jej autor, mladý americky spisovateľ Robin Sloan (nar. 1979) vyrastal neďaleko Detroitu, v súčasnosti žije v San Franciscu. Vyštudoval ekonómiu v Michigane. V rokoch 2002 až 2012 pracoval v médiách - v Poynter, Current TV a na Twitteri.
zdroj

Hlavný hrdina Clay zostane bez práce a tak mu nezostáva nič iné, ako hľadať prácu po všetkých kútoch mesta. Takto narazí aj na kníhkupectvo pána Penumbru. Malé, zašité, tajomné miesto, ktoré sa mu však na prvýkrát zapáči. Zvláštnosťou však je, prečo je otvorené aj v noci a prečo tam chodia stále tí istí zákazníci a pýtajú si knihy zo zadných radov políc a nie z políc plných nových kníh. Oddiel "neprístupnej" literatúry je určený len pre členov, ktorí si knihy požičiavajú a nekupujú. Napokon to začne vŕtať hlavou aj Clayovi, až mu to raz nedá a otvorí jednu z tých kníh. Vtedy ešte netuší, čo všetko mu razom zmení život. Začne sa jeho najväčšie dobrodružstvo v živote , pre ktoré je schopný riskovať všetko. Popri tom ho však postretnú nové priateľstvá, skúsenosti a láska k písanému slovu.

Keď som si požičiavala túto knihu, ešte som nevedela, aká z nej budem prekvapená. Autor v knihe vytvoril reálny svet pri neprirodzenom až takom tajomnom, čo podľa mňa najviac uchváti čitateľa.

Clay ako hlavný hrdina je zvedavý chlapík, ktorý sa hneď chytí tajomstva a chce ho silou - mocou vypátrať. No a teraz otázka na seba...Kto by taký nebol? Asi by každý chcel prísť na stáročia utajované tajomstvo. Preto je Clay aj čitateľovi taký sympatický. Môže sa v ňom nájsť. Taktiež musí chodiť do roboti, taktiež si platí bývanie a tiež má klasické problémy. Je to normálny mladý človek, ktorý si hľadá svoje miesto vo svete. A nachádza ho v kníhkupectve pána Penumbru, kde sa jeho život samotára zrazu začína meniť. Už to nie je ten utiahnutý Clay, bez kontaktu s okolitým svetom. Spoznáva stálych zákazníkov, ich zvyklosti, tiež nadobúda nové kontakty so svojimi rovesníkmi. Napokon sa nechá vtiahnuť do práce plnej technológií a písania.

Čo je na tejto knihe najviac zarážajúce je spojenie starých zatuchnutých stránok kníh s modernými technológiami, ktoré majú rozlúštiť starý rébus - ako žiť večne. To, či to rozlúštia alebo nie, to si musíte prečítať. Avšak téma, ktorú si vybral autor knihy je nanajvýš zaujímavou a jedinečnou. Práve ňou si ma najviac získal. Nemôžem však povedať, že by si so zvyškom neporadil. Podarilo sa mu vytvoriť vcelku napredujúce postavy, na ktorých bolo vidieť určitý vývoj ( najmä na hlavnom hrdinovi ) a taktiež dialógy v knihe neboli písané povrchne ani narýchlo. Mali hlavu a pätu.

Na začiatku som spomenula slovo tajomno. Ďalšie plus, ktoré si u mňa Robin Sloan vytvoril. Naozaj na niektorých miestach v knihe som mala mierne zimomriavky. Podarilo sa mu dokonca opísať miesta tak, že som mala pocit, že čítam Pottera a ocitla som sa v Rokforte. Potom ma to však naspäť prenieslo do súčasného sveta.

Čo by som však dala ako negatívum pri čítaní bol urýchlený záver. Aspoň na mňa tak vplýval. To, čo predtým trvalo skupine ľudí rozlúštiť na dosť veľkom počte strán a neprišli na to, hlavný hrdina rozlúštil rýchlosťou svetla. Prišlo mi to aj také zvláštne, že toľké roky predtým to desiatky až stovky ľudí riešilo a nikomu sa nič nepodarilo zistiť a zrazu jemu všetko ide až veľmi hladko. Dalo by sa povedať, že autor si vytvoril zidealizovanú postavu, ktorá síce má určité osobné problémy, ale zato je veľmi šikovná. A v priebehu knihy vymiznú i tie osobné problémy a zostáva už len dokonalou a čitateľovi sympatickou osobou.

Čitateľa poháňa pri čítaní zvedavosť a v tomto prípade sa len ťažko určuje a háda koniec. Autor naozaj drží čitateľa v napätí. Na jednej strane môže byť pre niekoho koniec sklamaním, čo do určitej miery aj chápem. Avšak pre mňa bol prijateľný a bola som vcelku rada, ako kniha skončila.

Na záver mi napadá ešte jedno pozitívum k tejto knihe. Veľmi rada si z kníh odnášam určité myšlienky, ktoré do nich vkladajú ich autori. Nevravím, že sa to podarí každej knihe. Skôr sa to vyskytuje v menšom počte. Pri tejto knihe by som rada odcitovala jednu časť, ktorá krásne uzatvárala celý príbeh. Musím však varovať, že ak si knihu chcete prečítať, tak vám to môže napovedať k jej záveru a preto uvážte, či si to prečítate.
"Neexistuje žiadna nesmrteľnosť okrem tej, ktorá je zapísaná v našich priateľstvách a v práci, ktorú sme starostlivo urobili." ( Robin Sloan )

Ak vás zaujala moja recenzia a samotná kniha, môžete si prečítať aj ďalšiu od autora Robina Sloana.

Je srpen 1969. Léto lásky je blednoucí vzpomínkou. Ulice San Franciska pulzují tóny Led Zeppelin a Marvina Gaye. A rachotem sbíječek: pár bloků od knihkupectví City Lights roste futuristický mrakodrap a pod zálivem se buduje tunel metra. Sady na jih od města ustupují zbrusu novému počítačovému průmyslu.

Ale mladý Ajax Penumbra nepřijel do San Franciska, aby hledal volnou lásku nebo záblesk technologické budoucnosti. Hledá knihu — jediný dochovaný výtisk spisu Techné Tycheon, tajemného svazku, který přinesl a zase vzal bohatství každému, kdo ho vlastnil. Poslední zmínka o knize říká, že je v San Francisku — tento záznam je ale sto let starý. Penumbra byl svou univerzitou vyslán na Západní pobřeží, aby knihu našel a získal pro její knihovnu. Po několika týdnech neúnavného pátrání se však necítí být k cíli blíž než na začátku.
Ale jednou pozdě v noci, po dalším dni skličujících slepých uliček narazí na nonstop knihkupectví a jeho možnosti se náhle mnohonásobně rozšíří…zdroj

Ďalšie názory na knihu si môžete prečítať aj na ČBDB